Poikien syömishäiriöitä ennaltaehkäisevän työpajakokonaisuuden kehittäminen
Lindfors, Emil; Naskali, Noora; Veranen, Marjut (2014)
Lindfors, Emil
Naskali, Noora
Veranen, Marjut
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318266
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jatkona Lounais-Suomen - SYLI ry:n järjestämälle, tyttöjen syömishäiriöitä ennaltaehkäisevälle Olet arvokas! -koulukiertueelle. Vaikka pojilla syömishäiriöiden esiintyminen on hieman harvinaisempaa kuin tytöillä, syömishäiriökäyttäytyminen on lisääntymässä myös poikien keskuudessa. Tästä syystä koettiin tarvetta luoda pojille samankaltainen koulukiertue, jota Lounais-Suomen - SYLI ry pystyisi käyttämään toiminnassaan jatkossakin. Kehittämistyön tuotoksena syntynyt, vuorovaikutteista ryhmätyöskentelyä sisältäneen kolmen työpajan kokonaisuus toteutettiin Loimaan Puistokadun koulussa ja Maskun Hemmingin koulussa toukokuussa 2014. Loimaalla työpajoihin osallistui 33 poikaa ja Maskussa 41 poikaa. Kaikki olivat peruskoulun seitsemäsluokkalaisia.
Teemoiksi työpajoille valikoituivat toimeksiantajan toivomuksesta syömishäiriöiden oireet, kehonkuva ja itsetunto. Häiriöt kehonkuvassa ovat keskeinen osa syömishäiriöiden oireita, ja negatiivinen kehonkuva sekä tyytymättömyys omaan kehoon on määritelty riskitekijöiksi syömishäiriöihin. Syömishäiriöihin sairastuneilla henkilöillä myös itsetunto on usein heikko ja näin ollen luottaminen omiin kykyihin ja omaan itseensä on haastavaa.
Aineistoa työpajojen toimivuudesta kerättiin kummankin toteutuskerran jälkeen havainnoinnin ja kyselylomakkeen avulla. Tämän perusteella kehitettiin molempien toteutuskertojen jälkeen työpajoja toimivimmiksi, jotta koulukiertueesta muovautuisi mahdollisimman hyvin tarkoitustaan palveleva. Toimeksiantajan, työpajoihin osallistuneiden poikien ja opettajien antaman palautteen, sekä omien havainnointiemme perusteella työpajakokonaisuus osoittautui toimivaksi. Palautelomakkeiden perusteella työpajoihin suhtauduttiin positiivisesti muutamia eriäviä palautteita lukuun ottamatta. Opettajien antaman palautteen mukaan aihe herätti pojissa keskustelua vielä työpajojen jälkeen, mikä puolestaan täytti toimeksiantajan asettaman toiveen tuoda aihe helpommin käsiteltäväksi poikien arkeen.
Teemoiksi työpajoille valikoituivat toimeksiantajan toivomuksesta syömishäiriöiden oireet, kehonkuva ja itsetunto. Häiriöt kehonkuvassa ovat keskeinen osa syömishäiriöiden oireita, ja negatiivinen kehonkuva sekä tyytymättömyys omaan kehoon on määritelty riskitekijöiksi syömishäiriöihin. Syömishäiriöihin sairastuneilla henkilöillä myös itsetunto on usein heikko ja näin ollen luottaminen omiin kykyihin ja omaan itseensä on haastavaa.
Aineistoa työpajojen toimivuudesta kerättiin kummankin toteutuskerran jälkeen havainnoinnin ja kyselylomakkeen avulla. Tämän perusteella kehitettiin molempien toteutuskertojen jälkeen työpajoja toimivimmiksi, jotta koulukiertueesta muovautuisi mahdollisimman hyvin tarkoitustaan palveleva. Toimeksiantajan, työpajoihin osallistuneiden poikien ja opettajien antaman palautteen, sekä omien havainnointiemme perusteella työpajakokonaisuus osoittautui toimivaksi. Palautelomakkeiden perusteella työpajoihin suhtauduttiin positiivisesti muutamia eriäviä palautteita lukuun ottamatta. Opettajien antaman palautteen mukaan aihe herätti pojissa keskustelua vielä työpajojen jälkeen, mikä puolestaan täytti toimeksiantajan asettaman toiveen tuoda aihe helpommin käsiteltäväksi poikien arkeen.