Importance of intangible resources in competitive advantage and strategy
Korpinen, Santtu (2014)
Korpinen, Santtu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121619955
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoite on lisätä tietoisuutta aineettomien resurssien olemassa olosta ja niiden tärkeydestä kilpailuedun saavuttamisessa sekä osana strategiaa myös tuotelähtöisessä liiketoiminnassa. Tarkoituksena on selvittää aineettomien resurssien olemassa oloa ja tutkia, onko niiden suhde aineellisiin resursseihin verrattuna riittävän suuri, jotta niillä on vaikutusta kilpailuedun saavuttamisessa. Tämän lisäksi syvennytään aineettomien resurssien rooliin osana strategiaa. Tutkimuksen alueeksi on valittu yksittäinen asiakasprojekti Fibox Oy Ab:n Data Communication Networks -liiketoimintasegmentistä. Projektin lopputuloksena syntyy asiakaskohtaisia ruiskupuristusmuotteja sekä muovipuristeita. Projektia hallinnoi Fibox Oy Ab ja tuotannosta vastaa Fibox Plastic & Aluminium Mechanics Oy Ab. Projektin arvoverkosto sisältää osallistujia viidestä eri maasta sekä usealta eri osaamisalueelta.
Tutkimuksen teoreettinen osio alkaa keskustelulla strategian määritelmästä perustuen Porterin, Hamelin ja Marideksen näkemyksiin, jatkuen Porterin, Barneyn ja Curadon eri näkemyksiin kilpailuedun lähteestä. Tutkimus keskittyy näkemykseen tiedon ja kokemuksen tärkeydestä ja tutkii aineettoman pääoman roolia kestävän kilpailuedun saavuttamisessa. Aineellisten ja aineettomien resurssien kartoittaminen perustuu Alleen arvoverkosto-käsitteeseen.
Koska tutkija oli jo osa tutkittavaa organisaatiota ja ilmiötä, empiirinen tutkimus suoritettiin käyttäen osallistuvaa havainnointia. Tarvittava tieto kerättiin arvoverkoston kartoittamisella ja jäsennettiin arvoverkostoa analysoimalla. Menetelmäsuuntaus oli laadullinen tutkimus.
Tutkimuksen pohjalta voidaan osoittaa aineettomien resurssien olemassa olo ja se, että näitä vaihdetaan arvoverkoston osallistujen välillä. Näiden resurssien vaihdon rooli osana arvoverkostoa on merkittävä, ja jos nämä aineettomat resurssit tunnistetaan ja niitä hallitaan sekä hyödynnetään oikein, ne voivat toimia osana kestävän kilpailuedun saavuttamista. Tämän lisäksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys osoittaa, että näiden aineettomien resurssien tulisi olla osana strategista suunnittelua.
Päätelmänä tutkimus esittää, että yhteyden ymmärtäminen strategian, kilpailuedun ja aineettoman pääoman välillä on tänä päivänä jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus. Tutkimus esittää myös, että jokaisen työntekijän tulisi tunnistaa itsensä ja kollegansa osana arvoverkkoja ja varmistaa omien syötteidensä laatu sekä vaatia laadukkaita syötteitä arvoverkkojen muilta jäseniltä.
Tutkimuksen teoreettinen osio alkaa keskustelulla strategian määritelmästä perustuen Porterin, Hamelin ja Marideksen näkemyksiin, jatkuen Porterin, Barneyn ja Curadon eri näkemyksiin kilpailuedun lähteestä. Tutkimus keskittyy näkemykseen tiedon ja kokemuksen tärkeydestä ja tutkii aineettoman pääoman roolia kestävän kilpailuedun saavuttamisessa. Aineellisten ja aineettomien resurssien kartoittaminen perustuu Alleen arvoverkosto-käsitteeseen.
Koska tutkija oli jo osa tutkittavaa organisaatiota ja ilmiötä, empiirinen tutkimus suoritettiin käyttäen osallistuvaa havainnointia. Tarvittava tieto kerättiin arvoverkoston kartoittamisella ja jäsennettiin arvoverkostoa analysoimalla. Menetelmäsuuntaus oli laadullinen tutkimus.
Tutkimuksen pohjalta voidaan osoittaa aineettomien resurssien olemassa olo ja se, että näitä vaihdetaan arvoverkoston osallistujen välillä. Näiden resurssien vaihdon rooli osana arvoverkostoa on merkittävä, ja jos nämä aineettomat resurssit tunnistetaan ja niitä hallitaan sekä hyödynnetään oikein, ne voivat toimia osana kestävän kilpailuedun saavuttamista. Tämän lisäksi tutkimuksen teoreettinen viitekehys osoittaa, että näiden aineettomien resurssien tulisi olla osana strategista suunnittelua.
Päätelmänä tutkimus esittää, että yhteyden ymmärtäminen strategian, kilpailuedun ja aineettoman pääoman välillä on tänä päivänä jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus. Tutkimus esittää myös, että jokaisen työntekijän tulisi tunnistaa itsensä ja kollegansa osana arvoverkkoja ja varmistaa omien syötteidensä laatu sekä vaatia laadukkaita syötteitä arvoverkkojen muilta jäseniltä.