Musiikkialan rakenteen ja kuluttajakäyttäytymisen muutos
Palenius, Jonne; Pesonen, Oskari (2014)
Palenius, Jonne
Pesonen, Oskari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112516793
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää musiikkialan rakennemuutosta, kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja näiden vaikutuksia toisiinsa. Tätä kautta tavoitteena oli myös tarkastella mahdollisia tulevaisuuden näkymiä sekä kehittää ja parantaa tietämystä musiikkialasta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella musiikkialan nykytilaa ja kuluttajakäyttäytymistä. Musiikkiala elää tällä hetkellä murrosvaihetta, koska esillä on ollut esimerkiksi jatkuva levy-myynnin lasku. Samaan aikaan puhutaan kuitenkin siitä, että musiikin kulutus ei ole vähentynyt. Musiikkia kulutetaan eri tavalla kuin ennen. Internet ja teknologian innovaatiot ovat suuria muutoksen aikaansaajia, uusine medioineen, foorumeineen ja uudenlaisine älylaitteineen.
Työ koostui teoreettisesta viitekehyksestä, jossa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä, musiikkialan rakennemuutosta, musiikkimedioita, musiikin hinnoittelua, musiikin osto- ja hankintatapoja ja laitonta lataamista. Tämän työn tutkimusaineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen avulla. Kyseessä oli musiikin kuluttajatutkimus, joka suoritettiin peruskuluttajille. Kyselyyn vastasi 100 ihmistä, joista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Kyselyyn vastanneet valittiin sattumanvaraisesti.
Tuloksina ilmeni, että musiikkia kuunnellaan yhä ja sen merkitys ei ole muuttunut. Digitalisoi-tuminen on tuonut mukanaan uudenlaiset laitteistot ja mediat musiikin kuunteluun, mikä vaikuttaa suoraan musiikin osto- ja hankintatapoihin. Tulosten mukaan musiikin hinta on pääosin kohdallaan, mutta osa vastaajista toivoi hintaa edullisemmaksi. Laiton lataaminen jakoi mie-lipiteet. Piratismia puollettiin ja sitä vastaan halutaan taistella. Hieman yli puolet vastaajista ei nähnyt piratismissa mitään väärää.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että musiikkiala on tällä hetkellä murroksen keskellä ja että kuluttajakäyttäytyminen on nykyisin hyvin personoitua. Erityisesti teknologian kehitys ja digi-taalisuus vaikuttavat musiikin kuunteluun ja kulutuskäyttäytymiseen ja tätä kautta ihan koko musiikkialaan. Teknologian ja digitaalisuuden ohella keskiössä ovat jakelu- ja tuotantoketjun muuttuminen.
Jatkotutkimuksena voisi tarkastella esimerkiksi piratismia, joka olisi jo itsessään kyllin laaja aihe kokonaiseen opinnäytetyöhön. Musiikkiala on liian laaja ja jatkuvassa liikkeessä, että siitä saataisiin yhtä kaiken kattavaa tutkimusta tehtyä, joten tutkimukset pitää jakaa selkeisiin yksittäisiin teemoihin. Erimerkkejä tämänkaltaisista teemoista voisivat olla digitaalisuus, kauppa ja jakelu, uudenlaiset innovaatiot tai musiikin tuotantoketjun muutos.
Työ koostui teoreettisesta viitekehyksestä, jossa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä, musiikkialan rakennemuutosta, musiikkimedioita, musiikin hinnoittelua, musiikin osto- ja hankintatapoja ja laitonta lataamista. Tämän työn tutkimusaineisto kerättiin laadullisen tutkimuksen avulla. Kyseessä oli musiikin kuluttajatutkimus, joka suoritettiin peruskuluttajille. Kyselyyn vastasi 100 ihmistä, joista puolet oli miehiä ja puolet naisia. Kyselyyn vastanneet valittiin sattumanvaraisesti.
Tuloksina ilmeni, että musiikkia kuunnellaan yhä ja sen merkitys ei ole muuttunut. Digitalisoi-tuminen on tuonut mukanaan uudenlaiset laitteistot ja mediat musiikin kuunteluun, mikä vaikuttaa suoraan musiikin osto- ja hankintatapoihin. Tulosten mukaan musiikin hinta on pääosin kohdallaan, mutta osa vastaajista toivoi hintaa edullisemmaksi. Laiton lataaminen jakoi mie-lipiteet. Piratismia puollettiin ja sitä vastaan halutaan taistella. Hieman yli puolet vastaajista ei nähnyt piratismissa mitään väärää.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että musiikkiala on tällä hetkellä murroksen keskellä ja että kuluttajakäyttäytyminen on nykyisin hyvin personoitua. Erityisesti teknologian kehitys ja digi-taalisuus vaikuttavat musiikin kuunteluun ja kulutuskäyttäytymiseen ja tätä kautta ihan koko musiikkialaan. Teknologian ja digitaalisuuden ohella keskiössä ovat jakelu- ja tuotantoketjun muuttuminen.
Jatkotutkimuksena voisi tarkastella esimerkiksi piratismia, joka olisi jo itsessään kyllin laaja aihe kokonaiseen opinnäytetyöhön. Musiikkiala on liian laaja ja jatkuvassa liikkeessä, että siitä saataisiin yhtä kaiken kattavaa tutkimusta tehtyä, joten tutkimukset pitää jakaa selkeisiin yksittäisiin teemoihin. Erimerkkejä tämänkaltaisista teemoista voisivat olla digitaalisuus, kauppa ja jakelu, uudenlaiset innovaatiot tai musiikin tuotantoketjun muutos.