Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Seksuaalisuuden kulttuurisensitiivinen puheeksiottaminen pienryhmässä : toimintamalli sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille
Heinonen, Elina; Nyqvist, Katja; Sjöström, Maria; Wikström, Kaisa (2014)
Heinonen, Elina
Nyqvist, Katja
Sjöström, Maria
Wikström, Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620055
Tiivistelmä
Innovaatioprojekti tehdään Metropolia-ammattikorkeakoulussa yleensä opintojen loppuvaiheessa, ikään kuin oman alan toisena opinnäytetyönä. Sen tulee olla käyttäjälähtöinen, asiakasryhmän tarpeisiin ja intresseihin pohjautuva kehittämistyö, ja se tehdään Hybridikampus-hankkeeseen. Siihen liitettävien innovaatioprojektien tulisi palvella tulevan Hybridikampuksen toimijoiden ja opiskelijoiden tai lähialueen asukkaiden ja palveluntarjoajien tarpeita Myllypurossa ja sen lähistöllä. Kätilöopiskelijoilla projektin tulee lisäksi kiinnittyä seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämiseen.
Käyttäjälähtöisyyden periaatetta kunnioittaen pohdimme, miten parhaiten voisimme saada somaliäidit keskustelemaan näkemyksistään seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta. Koska aihe on hyvin sensitiivinen, tuli tehtävää lähestyä ryhmän historia ja dynamiikka sekä ryhmäläisten taustat huomioiden. SOPU-hankkeen Tuovisen ehdotuksesta päätimme keskustella ryhmäläisten kanssa tyttöydestä ja poikuudesta, naiseksi ja mieheksi kasvusta seksuaalisuus-termiä välttäen. Päädyimme luomaan SOPU-hankkeelle toimintamallin seksuaalisuuden ja seksuaalikasvatuksen puheeksiottamiseksi. Lähtökohtana on luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen työntekijän tai työntekijöiden ja asiakasryhmän välille ryhmää tapaamalla ja esittäytymällä. Ryhmäläisille tulee kertoa, mistä on tarkoitus saada lisätietoa. Samalla kerrotaan, että tarvitaan juuri heidän asiantuntemustaan ja mielipiteitään. Varsinainen ryhmätyöskentely nojaa tapausesimerkkien sekä suljettujen ja avointen kysymysten käsittelyyn pienryhmissä. Kysymykset koostetaan selvitystyön tavoitteiden mukaisesti; liitteenä tämän projektin puheeksioton esimerkkikysymykset. Ne on tarkoitettu sellaisenaan tai tarpeen mukaan muokattuina kaikille niille toimijoille, jotka tarvitsevat työkaluja seksuaalisuuden ja seksuaalikasvatuksen puheeksiottamiseksi asiakaspienryhmien kanssa työskennellessään.
Käyttäjälähtöisyyden periaatetta kunnioittaen pohdimme, miten parhaiten voisimme saada somaliäidit keskustelemaan näkemyksistään seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta. Koska aihe on hyvin sensitiivinen, tuli tehtävää lähestyä ryhmän historia ja dynamiikka sekä ryhmäläisten taustat huomioiden. SOPU-hankkeen Tuovisen ehdotuksesta päätimme keskustella ryhmäläisten kanssa tyttöydestä ja poikuudesta, naiseksi ja mieheksi kasvusta seksuaalisuus-termiä välttäen. Päädyimme luomaan SOPU-hankkeelle toimintamallin seksuaalisuuden ja seksuaalikasvatuksen puheeksiottamiseksi. Lähtökohtana on luottamuksellisen ilmapiirin rakentaminen työntekijän tai työntekijöiden ja asiakasryhmän välille ryhmää tapaamalla ja esittäytymällä. Ryhmäläisille tulee kertoa, mistä on tarkoitus saada lisätietoa. Samalla kerrotaan, että tarvitaan juuri heidän asiantuntemustaan ja mielipiteitään. Varsinainen ryhmätyöskentely nojaa tapausesimerkkien sekä suljettujen ja avointen kysymysten käsittelyyn pienryhmissä. Kysymykset koostetaan selvitystyön tavoitteiden mukaisesti; liitteenä tämän projektin puheeksioton esimerkkikysymykset. Ne on tarkoitettu sellaisenaan tai tarpeen mukaan muokattuina kaikille niille toimijoille, jotka tarvitsevat työkaluja seksuaalisuuden ja seksuaalikasvatuksen puheeksiottamiseksi asiakaspienryhmien kanssa työskennellessään.