KODIN, KOULUN JA VERKOSTOJEN YHTEISTYÖLLÄ SAAVUTETAAN LAPSEN JA NUOREN HYVÄÄ OLOA : Vanhempien kokemuksia koulun ja verkostojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä
Limma, Sirpa; Herukka, Satu (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120117687
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijät: Herukka Satu & Limma Sirpa
Opinnäytetyön nimi: Kodin, koulun ja verkostojen yhteistyöllä saavutetaan lasten ja nuorten hyvää oloa. Vanhempien kokemuksia koulun ja verkostojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Työn ohjaajat: Yliopettaja TtT Koivisto Kaisa & Lehtori TtM Suua Pirkko
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2014 Sivumäärä: 71+4 liitesivua
Oulun ammattikorkea koulun sote-yksikkö sekä Kempeleen kunnan peruskoulut ovat tehneet yhteistyötä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi vuodesta 1993. Kouluhy-vinvointi –hankkeen tavoitteena on löytää kouluyhteisössä keinoja tukea lapsen ja nuoren vahvuuksia sekä kehittää kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kehittäminen on tärkeää mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyssä.
Tämän tutkimus- ja kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun ja viranomaisverkostojen kanssa. Kokemustietoa voidaan hyödyntää kodin ja koulun yhteistyön kehittämisessä. Tutkimus oli laadullisen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat kysely ja ryhmäkeskustelu Learning cafe-menetelmää käyttäen. Kyselyyn ja Learning cafe-vanhempainiltaan osallistui kahdelta koululta yhteensä 30 vastaajaa. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen induktiivinen sisällönanalyysi.
Tämä tutkimus toi esille vanhempien kokemuksia koulun, kodin ja verkostojen välisestä yhteistyöstä. Yhteistyöhön liittyen nousi esille yhteistyötä edistäviä ja estävistä tekijöitä. Edistävinä tekijöinä vanhemmat kuvasivat vanhempien, lapsen ja nuoren hyvän kohtaamisen ja riittävät resurssit. Hyvään kohtaamiseen kuului toimiva vuorovaikutus, osallisuus ja kasvatuskumppanuus sekä voimavarakeskeisyys. Riittävinä resursseina vanhemmat kuvasivat hyvät toimintapuitteet ja – tavat. Yhteistyötä estävinä seikkoina vanhemmat kuvasivat kohtaamiseen liittyvät vaikeudet ja puutteet resursseissa. Vanhemmat kuvasivat kohtaamiseen liittyviä vaikeuksia vuorovaikutukseen, kasvatuskumppanuuteen ja osallisuuteen liittyen. Vanhemmat kuvasivat resurssien puutteita toimintapuitteiden, toimintatavoissa olevien puutteiden, verkostotyössä olevien puutteiden sekä työntekijän ominaisuuksien kautta. Lisäksi vanhemmat esittivät toiveita siitä, miten yhteistyötä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Vanhemmat kuvasivat tulevaisuuden yhteistyöhön liittyviä toiveita vuorovaikutukseen, koulun henkilökuntaan ja koulun toimintakulttuuriin sekä uusiin tulevaisuuden visioihin liittyen.
Vanhemmilta saatu tieto antaa rakennusaineita kodin, koulun ja muiden verkostojen kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimustulosten pohjalta tunnistetaan toimivat yhteistyökäytännöt ja pystytään jatkossa kehittämään ongelmakohtia toimivammaksi yhteistyöksi kodin, koulun ja verkostojen välillä.
Asiasanat: hyvinvointi, mielenterveys, suojaavat tekijät, kasvatuskumppanuus, dialogisuus, osallisuus
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutusohjelma
Tekijät: Herukka Satu & Limma Sirpa
Opinnäytetyön nimi: Kodin, koulun ja verkostojen yhteistyöllä saavutetaan lasten ja nuorten hyvää oloa. Vanhempien kokemuksia koulun ja verkostojen kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
Työn ohjaajat: Yliopettaja TtT Koivisto Kaisa & Lehtori TtM Suua Pirkko
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2014 Sivumäärä: 71+4 liitesivua
Oulun ammattikorkea koulun sote-yksikkö sekä Kempeleen kunnan peruskoulut ovat tehneet yhteistyötä lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin edistämiseksi vuodesta 1993. Kouluhy-vinvointi –hankkeen tavoitteena on löytää kouluyhteisössä keinoja tukea lapsen ja nuoren vahvuuksia sekä kehittää kodin ja koulun välistä yhteistyötä. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kehittäminen on tärkeää mielenterveysongelmien ennaltaehkäisyssä.
Tämän tutkimus- ja kehittämistyön tarkoituksena oli kuvata vanhempien kokemuksia yhteistyöstä koulun ja viranomaisverkostojen kanssa. Kokemustietoa voidaan hyödyntää kodin ja koulun yhteistyön kehittämisessä. Tutkimus oli laadullisen tutkimus. Aineistonkeruumenetelminä olivat kysely ja ryhmäkeskustelu Learning cafe-menetelmää käyttäen. Kyselyyn ja Learning cafe-vanhempainiltaan osallistui kahdelta koululta yhteensä 30 vastaajaa. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen induktiivinen sisällönanalyysi.
Tämä tutkimus toi esille vanhempien kokemuksia koulun, kodin ja verkostojen välisestä yhteistyöstä. Yhteistyöhön liittyen nousi esille yhteistyötä edistäviä ja estävistä tekijöitä. Edistävinä tekijöinä vanhemmat kuvasivat vanhempien, lapsen ja nuoren hyvän kohtaamisen ja riittävät resurssit. Hyvään kohtaamiseen kuului toimiva vuorovaikutus, osallisuus ja kasvatuskumppanuus sekä voimavarakeskeisyys. Riittävinä resursseina vanhemmat kuvasivat hyvät toimintapuitteet ja – tavat. Yhteistyötä estävinä seikkoina vanhemmat kuvasivat kohtaamiseen liittyvät vaikeudet ja puutteet resursseissa. Vanhemmat kuvasivat kohtaamiseen liittyviä vaikeuksia vuorovaikutukseen, kasvatuskumppanuuteen ja osallisuuteen liittyen. Vanhemmat kuvasivat resurssien puutteita toimintapuitteiden, toimintatavoissa olevien puutteiden, verkostotyössä olevien puutteiden sekä työntekijän ominaisuuksien kautta. Lisäksi vanhemmat esittivät toiveita siitä, miten yhteistyötä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Vanhemmat kuvasivat tulevaisuuden yhteistyöhön liittyviä toiveita vuorovaikutukseen, koulun henkilökuntaan ja koulun toimintakulttuuriin sekä uusiin tulevaisuuden visioihin liittyen.
Vanhemmilta saatu tieto antaa rakennusaineita kodin, koulun ja muiden verkostojen kanssa tehtävään yhteistyöhön. Tutkimustulosten pohjalta tunnistetaan toimivat yhteistyökäytännöt ja pystytään jatkossa kehittämään ongelmakohtia toimivammaksi yhteistyöksi kodin, koulun ja verkostojen välillä.
Asiasanat: hyvinvointi, mielenterveys, suojaavat tekijät, kasvatuskumppanuus, dialogisuus, osallisuus