Kokoustilat - tylsä harmaa vai puhutteleva pinkki : Muuttuvat kokoustilat -konseptin kiinnostus B2B-markkinoilla
Mattila, Jenna (2014)
Mattila, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519835
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tutkimus Muuttuvat kokoustilat -konseptin mahdollisuuksista Päijät-Hämeessä toimivien yritysten ja kokousjärjestäjien keskuudessa. Muuttuvat kokoustilat-konseptissa kokoustilan visuaalinen somistaminen toteutetaan painotuotteita käyttäen.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisessa menetelmässä aineisto kerättiin haastattelemalla kahden kokoustalon ja kokoushotellin myyntihenkilöitä Päijät-Hämeen alueelta. Haastattelulla pyrittiin saamaan tietoa muun muassa vuosittaisista kokousmääristä sekä kokousasiakkaiden toiveista kokouspaketteja ostaessa. Kvantitatiivista menetelmää käytettiin valitulla alueella toimivien yritysten kokousmäärien, tilojen ja kokoussomisteiden käytön kartoittamiseen. Tiedot kerättiin sähköpostikyselyä käyttäen.
Teoria osuudessa tarkastellaan konseptia käsitteenä, verkostoitumisen hyötyjä B2B-asiakkaiden keskuudessa sekä sitä mikä on luova tila, ja kuinka se vaikuttaa kokousasiakkaan tuottavuuteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että painotuotteita käytetään monipuolisesti kokoussomisteina. Yritykset ovat kuitenkin tarkkoja imagostaan, ja kokoussomisteiden tilaamisen ulkoistamista ei kannateta. Mahdollisuutta saada tilattua kokoussomisteet kokouspaikalle, valmiiksi purettuna, pidettiin arvoa tuottavana palveluna kokoustalojen sekä muutaman yrityksen kohdalla. Konseptille ei ole markkinarakoa, ennen kuin painotuotteiden hyödyt ja mahdollisuudet kokoussomisteina ymmärretään kokonaisvaltaisesti.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kvalitatiivisessa menetelmässä aineisto kerättiin haastattelemalla kahden kokoustalon ja kokoushotellin myyntihenkilöitä Päijät-Hämeen alueelta. Haastattelulla pyrittiin saamaan tietoa muun muassa vuosittaisista kokousmääristä sekä kokousasiakkaiden toiveista kokouspaketteja ostaessa. Kvantitatiivista menetelmää käytettiin valitulla alueella toimivien yritysten kokousmäärien, tilojen ja kokoussomisteiden käytön kartoittamiseen. Tiedot kerättiin sähköpostikyselyä käyttäen.
Teoria osuudessa tarkastellaan konseptia käsitteenä, verkostoitumisen hyötyjä B2B-asiakkaiden keskuudessa sekä sitä mikä on luova tila, ja kuinka se vaikuttaa kokousasiakkaan tuottavuuteen.
Tutkimustulokset osoittivat, että painotuotteita käytetään monipuolisesti kokoussomisteina. Yritykset ovat kuitenkin tarkkoja imagostaan, ja kokoussomisteiden tilaamisen ulkoistamista ei kannateta. Mahdollisuutta saada tilattua kokoussomisteet kokouspaikalle, valmiiksi purettuna, pidettiin arvoa tuottavana palveluna kokoustalojen sekä muutaman yrityksen kohdalla. Konseptille ei ole markkinarakoa, ennen kuin painotuotteiden hyödyt ja mahdollisuudet kokoussomisteina ymmärretään kokonaisvaltaisesti.