Lahden kaupungin työntekijöiden liikuntakampanja - työhyvinvoinnin edistäminen liikunnan avulla
Lehtonen, Ilona (2014)
Lehtonen, Ilona
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720316
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720316
Tiivistelmä
Liikunta on yksi tärkeimmistä ja vaikuttavimmista työhyvinvoinnin edistämisen keinoista. Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyneen liikuntakampanjan avulla on pyritty edistämään Lahden kaupungin työntekijöiden työhyvinvointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Lahden kaupungin työntekijöille liikuntakampanja vuodelle 2014. Tarkoituksena oli myös luoda kehitysideoita vuoden 2015 kampanjaan. Kehitysideat kampanjaan ovat syntyneet osallistujien palautteista sekä perehtymällä vastaavanlaisiin terveyskampanjoihin ja aiheeseen liittyvään teoria- ja tutkimustietoon.
Lahden kaupungin työntekijöiden vuoden 2014 liikuntakampanjan nimi oli KUNNOSTA 2014. Info liikuntakampanjasta kulki Elli/Elmo –nimisten vertaisohjaajien kautta työyhteisöille. Kampanjan ajankohta oli 1.2.-31.10.2014, ja se jaettiin kolmen kuukauden jaksoihin. Jaksojen nimet olivat VAHVISTA, JAKSA ja HUOLLA. Jaksojen lopussa työyhteisöt pisteytettiin liikuntamäärien mukaan arvojärjestykseen. Kampanjan jälkeen eniten liikkunut työyhteisö palkittiin.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntynyt KUNNOSTA 2014 -liikuntakampanja toimi työpaikkaliikunnan muotona 18 työyhteisössä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurelle joukolle on vaikea kohdistaa liikuntakampanjaa, joka tavoittaisi koko suunnitellun kohderyhmän. Tulevaisuudessa voitaisiin päästä lähemmäs tavoitetta kehittämällä työyhteisöjen välistä tiedonkulkua sekä mahdollistamalla työyhteisöille muitakin työpaikkaliikunnan muotoja. Liikuntakampanjaa voitaisiin myös kehittää ottamalla johtoporras mukaan toimintaan sekä tehostamalla kampanjan markkinointia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Lahden kaupungin työntekijöille liikuntakampanja vuodelle 2014. Tarkoituksena oli myös luoda kehitysideoita vuoden 2015 kampanjaan. Kehitysideat kampanjaan ovat syntyneet osallistujien palautteista sekä perehtymällä vastaavanlaisiin terveyskampanjoihin ja aiheeseen liittyvään teoria- ja tutkimustietoon.
Lahden kaupungin työntekijöiden vuoden 2014 liikuntakampanjan nimi oli KUNNOSTA 2014. Info liikuntakampanjasta kulki Elli/Elmo –nimisten vertaisohjaajien kautta työyhteisöille. Kampanjan ajankohta oli 1.2.-31.10.2014, ja se jaettiin kolmen kuukauden jaksoihin. Jaksojen nimet olivat VAHVISTA, JAKSA ja HUOLLA. Jaksojen lopussa työyhteisöt pisteytettiin liikuntamäärien mukaan arvojärjestykseen. Kampanjan jälkeen eniten liikkunut työyhteisö palkittiin.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntynyt KUNNOSTA 2014 -liikuntakampanja toimi työpaikkaliikunnan muotona 18 työyhteisössä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että suurelle joukolle on vaikea kohdistaa liikuntakampanjaa, joka tavoittaisi koko suunnitellun kohderyhmän. Tulevaisuudessa voitaisiin päästä lähemmäs tavoitetta kehittämällä työyhteisöjen välistä tiedonkulkua sekä mahdollistamalla työyhteisöille muitakin työpaikkaliikunnan muotoja. Liikuntakampanjaa voitaisiin myös kehittää ottamalla johtoporras mukaan toimintaan sekä tehostamalla kampanjan markkinointia.