Let's Play Yees! : The Board Game that Supports the Mental Health of Young People
Peltonen, Pamela (2014)
Peltonen, Pamela
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720313
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Nuorten mielenterveysseura – Yeesi ry:n kanssa. Opinnäytetyön tekijä toimi kyseisessä seurassa vapaaehtoisena ennen opinnäytetyön idean ehdottamista seuralle, ja siksi oli jo etukäteen tiedossa, että idea sopisi Yeesille.
Opinnäytetyön päätavoite oli luoda voimaannuttava lautapeli nuorten mielenterveyden tukemiseen ja vahvistamiseen. Toinen tärkeä tavoite oli kehittää lautapelistä voimavaroihin perustuva työväline nuorten parissa toimivien ammattilaisten käyttöön. Pelin ominaisuudet ja tavoitteet myös vastasivat Yeesi ry:n toimintaperiaatteita, ja pelistä aiottiin luoda Yeesille tavaramerkki, jonka he levittäisivät ammattikäyttöön. Peli pohjautuu teorioihin mielenterveydestä, mielen hyvinvoinnista, voimavaratyöskentelystä ja sosiaalipedagogisesta voimaantumisesta.
Pelin aiheiden kehittelyyn osallistui kahden lukion ja yhden ammattikoulun 15–19 ‒vuotiaat nuoret. Lautapelin luonnosversiota testattiin kahdessa ammattikoulussa ja yhdessä lukiossa. Testikertoja oli yhteensä kolme ja niiden välissä peliä muokattiin paremmaksi.
Kaikki testaukset johtivat enimmäkseen myönteiseen palautteeseen sekä opiskelijoilta että opettajilta, joiden parannusehdotukset otettiin huomioon myös pelin jatkokehittämisessä. Jatkokehitys toteutui testausten jälkeen alkaneessa työharjoittelussa Yeesi ry:ssä. Yeesin kanssa päätettiin, että peli levitettäisiin internetin kautta lukioille, ammattikouluille, järjestöille ja muille nuorten parissa toimiville tahoille. Tulostettavan version lisäksi on mahdollista, että pahviversio pelistä julkaistaan ja jaetaan nuorisotiloihin ja muihin paikkoihin, jotka tekevät nuorisotyötä.
Opinnäytetyön päätavoite oli luoda voimaannuttava lautapeli nuorten mielenterveyden tukemiseen ja vahvistamiseen. Toinen tärkeä tavoite oli kehittää lautapelistä voimavaroihin perustuva työväline nuorten parissa toimivien ammattilaisten käyttöön. Pelin ominaisuudet ja tavoitteet myös vastasivat Yeesi ry:n toimintaperiaatteita, ja pelistä aiottiin luoda Yeesille tavaramerkki, jonka he levittäisivät ammattikäyttöön. Peli pohjautuu teorioihin mielenterveydestä, mielen hyvinvoinnista, voimavaratyöskentelystä ja sosiaalipedagogisesta voimaantumisesta.
Pelin aiheiden kehittelyyn osallistui kahden lukion ja yhden ammattikoulun 15–19 ‒vuotiaat nuoret. Lautapelin luonnosversiota testattiin kahdessa ammattikoulussa ja yhdessä lukiossa. Testikertoja oli yhteensä kolme ja niiden välissä peliä muokattiin paremmaksi.
Kaikki testaukset johtivat enimmäkseen myönteiseen palautteeseen sekä opiskelijoilta että opettajilta, joiden parannusehdotukset otettiin huomioon myös pelin jatkokehittämisessä. Jatkokehitys toteutui testausten jälkeen alkaneessa työharjoittelussa Yeesi ry:ssä. Yeesin kanssa päätettiin, että peli levitettäisiin internetin kautta lukioille, ammattikouluille, järjestöille ja muille nuorten parissa toimiville tahoille. Tulostettavan version lisäksi on mahdollista, että pahviversio pelistä julkaistaan ja jaetaan nuorisotiloihin ja muihin paikkoihin, jotka tekevät nuorisotyötä.