Satakunnan työ- ja elinkeinotoimiston virkailijoiden näkökulmia verkkopalveluihin
Viitala, Satu (2014)
Viitala, Satu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120418534
Tiivistelmä
Verkkopalveluista on tullut merkittäviä palveluita TE-toimistoissa. Verkkopalvelun avulla asiakkaat pystyvät hoitamaan asioitaan monipuolisesti ja omatoimisesti. TE-toimiston virkailijoiden yhtenä tehtävänä onkin markkinoida ja ohjata asiakkaita verkkopalveluihin.
Opinnäytetyössä tutkittiin millaisia ajatuksia, tuntemuksia ja mielipiteitä Satakunnan työ- ja elinkeinotoimiston virkailijoilla on organisaation verkkopalveluista. Työssä tutkittiin millaisina virkailijat kokevat verkkopalvelut ja asiakkaan ohjaamisen niihin. Tavoitteena oli saada esiin myös vastauksia, miten ja minkälaisilla asioilla verkkopalveluiden käyttöä voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrottiin ensin TE-toimistosta ja sen verkkopalveluista. Sen jälkeen avattiin käsitteitä organisaatiorakenteesta, organisaatiokulttuurista, muutoksesta, muutosjohtamisesta ja muutosvastarinnasta. Lopuksi kerrottiin julkisen organisaation kehittämisen haasteista.
Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely lähetettiin Satakunnan TE-toimiston 144 virkailijalle lokakuussa 2014. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, asteikkokysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 113 virkailijaa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan virkailijat ovat pääosin ymmärtäneet verkkopalveluiden roolin tärkeyden omassa työssään. Muutosjohtaminen on onnistunut Satakunnan TE-toimistossa hyvin. Verkkopalvelut koetaan hyvänä palveluna silloin kun ne toimivat ja tuovat lisäarvoa sekä asiakkaalle että virkailijalle. Vastauksissa esiintyy silti hyvin paljon kritiikkiä verkkopalveluita kohtaan. Tämän lisäksi yli puolet Satakunnan TE-toimiston virkailijoista kokee verkkopalvelut uhkana omalle työlleen Virkailijoista noin 80 prosenttia haluaa lisää koulutusta verkkopalveluista. Virkailijat haluavat myös olla mukana kehittämässä verkkopalveluita.
Opinnäytetyössä tutkittiin millaisia ajatuksia, tuntemuksia ja mielipiteitä Satakunnan työ- ja elinkeinotoimiston virkailijoilla on organisaation verkkopalveluista. Työssä tutkittiin millaisina virkailijat kokevat verkkopalvelut ja asiakkaan ohjaamisen niihin. Tavoitteena oli saada esiin myös vastauksia, miten ja minkälaisilla asioilla verkkopalveluiden käyttöä voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyön teoriaosassa kerrottiin ensin TE-toimistosta ja sen verkkopalveluista. Sen jälkeen avattiin käsitteitä organisaatiorakenteesta, organisaatiokulttuurista, muutoksesta, muutosjohtamisesta ja muutosvastarinnasta. Lopuksi kerrottiin julkisen organisaation kehittämisen haasteista.
Opinnäytetyön empiriaosuus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Kysely lähetettiin Satakunnan TE-toimiston 144 virkailijalle lokakuussa 2014. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä, asteikkokysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 113 virkailijaa.
Opinnäytetyön tulosten mukaan virkailijat ovat pääosin ymmärtäneet verkkopalveluiden roolin tärkeyden omassa työssään. Muutosjohtaminen on onnistunut Satakunnan TE-toimistossa hyvin. Verkkopalvelut koetaan hyvänä palveluna silloin kun ne toimivat ja tuovat lisäarvoa sekä asiakkaalle että virkailijalle. Vastauksissa esiintyy silti hyvin paljon kritiikkiä verkkopalveluita kohtaan. Tämän lisäksi yli puolet Satakunnan TE-toimiston virkailijoista kokee verkkopalvelut uhkana omalle työlleen Virkailijoista noin 80 prosenttia haluaa lisää koulutusta verkkopalveluista. Virkailijat haluavat myös olla mukana kehittämässä verkkopalveluita.