Lapsen ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen tukeminen : Toiminnalliset menetelmät päihdeperheiden leirillä
Kari, Jenna (2014)
Kari, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519753
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121519753
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Seinäjoen Päihdeklinikan ja Seinäjoen Alueseurakunnan kanssa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin edellä mainittujen tahojen järjestämällä päihdeperheiden leirillä Ähtärissä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää päihdeperheiden perheleiritoimintaa viemällä leirille aiempaa enemmän toiminnallisia menetelmiä. Lisäämällä leirin toiminnallisuutta haluttiin leiristä tehdä aiempaa lapsilähtöisempi ja tarjota perheille enemmän yhteistä tekemistä. Lisäksi opinnäytetyön tarkoituksena oli edesauttaa perheleirin yleisten tavoitteiden toteutumista. Opinnäytetyöni kohderyhmänä olivat perheleirille osallistuneiden päihdeperheiden vanhemmat ja 0-8-vuotiaat lapset.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla. Lisäksi minulla oli henkilökohtaisia ammatilliseen kasvuun liittyviä tavoitteita, kuten toiminnan suunnittelussa, ohjaamisessa ja arvioinnissa kehittyminen. Toiminnallisina menetelminä käytin erilaista kuvataidetoimintaa, liikuntaa, tutustumisharjoituksia sekä satuhierontaa. Ohjasin leirillä yhteensä neljä erilaista toiminnallista tuokiota. Opinnäytetyön arvioinnissa hyödynsin leirin vanhemmilta saatua kirjallista palautetta kyselylomakkeiden muodossa, leirin työntekijöiden haastattelua ja ohjaajuuden arviointia sekä 4-8-vuotiaiden lasten haastatteluja. Lisäksi hyödynsin arvioinnissa omia havaintojani ja omaa oppimispäiväkirjaani.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tukea lapsen ja vanhemman välistä vuorovaikutusta luovien ja toiminnallisten menetelmien avulla. Lisäksi minulla oli henkilökohtaisia ammatilliseen kasvuun liittyviä tavoitteita, kuten toiminnan suunnittelussa, ohjaamisessa ja arvioinnissa kehittyminen. Toiminnallisina menetelminä käytin erilaista kuvataidetoimintaa, liikuntaa, tutustumisharjoituksia sekä satuhierontaa. Ohjasin leirillä yhteensä neljä erilaista toiminnallista tuokiota. Opinnäytetyön arvioinnissa hyödynsin leirin vanhemmilta saatua kirjallista palautetta kyselylomakkeiden muodossa, leirin työntekijöiden haastattelua ja ohjaajuuden arviointia sekä 4-8-vuotiaiden lasten haastatteluja. Lisäksi hyödynsin arvioinnissa omia havaintojani ja omaa oppimispäiväkirjaani.