Satutyöskentely päiväkodin leikkikulttuurin rikastajana
Hietala, Kirsi-Hannele; Ilmonen, Emmi; Välimäki, Heidi (2014)
Hietala, Kirsi-Hannele
Ilmonen, Emmi
Välimäki, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121620122
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen satuseikkailu, joka toteutettiin vantaalaisen päiväkodin 4-5 -vuotiaiden ryhmälle. Satuseikkailussa toimittiin ja leikittiin seitsemän toimintakerran ajan Taikametsässä, joka luotiin yhdessä lasten kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa lasten mielikuvitusta ja luovuutta ja tätä kautta tukea lapsiryhmän roolileikkejä. Tavoitteena oli myös tuoda lapsiryhmälle elämyksiä, vahvistaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta sekä luoda yhteistä kulttuuria. Lisäksi tarkoituksena oli tuottaa toimintapohja ohjatulle satuleikille.
Opinnäytetyön taustalla oli ajatus siitä, että sadut rikastuttavat lasten leikkiä. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin teorioita draamasta, leikistä, saduista, yhteisöllisyydestä, osallisuudesta ja leikkipedagogiikasta. Havainnointikeinoina käytettiin oppimispäiväkirjaa ja videointia. Havainnoinnin lisäksi toimintaa arvioitiin palautekeskusteluilla, joita käytiin prosessin alussa ja lopussa ryhmän varhaiskasvattajien kanssa. Lisäksi palautetta kerättiin toiminnallisesti lapsiryhmältä toiminnan aikana. Palautteiden ja havaintojen pohjalta tuli esiin, että toiminta tuotti sekä elämyksiä että mielikuvitusta ja leikkiä virittäviä ideoita lapsiryhmälle. Toiminta vahvisti myös jossain määrin ryhmän yhteisöllisyyttä ja lasten osallisuus synnytti yhteistä leikkikulttuuria. Prosessin tuloksena syntyi ryhmän yhteinen satu ja opas satuseikkailutyöskentelylle. Opasta voi hyödyntää työkaluna satutyöskentelyssä.
Opinnäytetyön taustalla oli ajatus siitä, että sadut rikastuttavat lasten leikkiä. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin teorioita draamasta, leikistä, saduista, yhteisöllisyydestä, osallisuudesta ja leikkipedagogiikasta. Havainnointikeinoina käytettiin oppimispäiväkirjaa ja videointia. Havainnoinnin lisäksi toimintaa arvioitiin palautekeskusteluilla, joita käytiin prosessin alussa ja lopussa ryhmän varhaiskasvattajien kanssa. Lisäksi palautetta kerättiin toiminnallisesti lapsiryhmältä toiminnan aikana. Palautteiden ja havaintojen pohjalta tuli esiin, että toiminta tuotti sekä elämyksiä että mielikuvitusta ja leikkiä virittäviä ideoita lapsiryhmälle. Toiminta vahvisti myös jossain määrin ryhmän yhteisöllisyyttä ja lasten osallisuus synnytti yhteistä leikkikulttuuria. Prosessin tuloksena syntyi ryhmän yhteinen satu ja opas satuseikkailutyöskentelylle. Opasta voi hyödyntää työkaluna satutyöskentelyssä.