Nykyisen ja tulevan asiakastietojärjestelmän vertailu Case: Nokian Renkaat
Maijala, Anu (2014)
Maijala, Anu
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120318309
Tiivistelmä
Nokian Renkaat Oyj on tunnettu suomalainen yritys, joka valmistaa henkilöauton- ja jakeluautonrenkaita sekä kuorma-autonrenkaiden pinnoitusmateriaaleja ja raskaita renkaita. Tässä opinnäytetyössä vertailtiin Nokian Renkaiden nykyistä ja tulevaa asiakastietojärjestelmää myyntihenkilöstön näkökulmasta.
Pilottiryhmä testasi uutta asiakastietojärjestelmää kesäkuusta 2014 lähtien noin puolen vuoden ajan. Pilottiryhmään kuului 12 henkilöä. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla pilottiryhmän jäseniä sekä tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriaan.
Tutkimuksessa todettiin, että uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto vaatii paljon työtä. Kaikki lähtee projektin hyvästä suunnittelusta ja uuden asiakastietojärjestelmän sekä pilottiryhmän valinnasta. Yleisesti ajatellaan, että asiakastietojärjestelmä ei välttämättä ole kovin tärkeä yrityksen toiminnalle, mutta loppujen lopuksi se tuo yritykselle paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.
Pilottiryhmä testasi uutta asiakastietojärjestelmää kesäkuusta 2014 lähtien noin puolen vuoden ajan. Pilottiryhmään kuului 12 henkilöä. Opinnäytetyö toteutettiin haastattelemalla pilottiryhmän jäseniä sekä tutustumalla aiheeseen liittyvään teoriaan.
Tutkimuksessa todettiin, että uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönotto vaatii paljon työtä. Kaikki lähtee projektin hyvästä suunnittelusta ja uuden asiakastietojärjestelmän sekä pilottiryhmän valinnasta. Yleisesti ajatellaan, että asiakastietojärjestelmä ei välttämättä ole kovin tärkeä yrityksen toiminnalle, mutta loppujen lopuksi se tuo yritykselle paljon enemmän hyötyä kuin haittaa.