Yritys X:n markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Berner, Martti (2014)
Berner, Martti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014120718831
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee elokuvalevitysalalla toimivan yritys X:n sosiaalisen median markkinoinnin kehittämistä. Työstä sovittiin vuoden 2013 syksyllä ja se aloitettiin vuoden vaihteen jälkeen. Opinnäytetyössä keskitytään pääasiassa Facebookin, Instagramin ja Twitterin käyttöön markkinointiviestinnän välineenä, mutta myös muita sosiaalisen median kanavien kuten LinkedInin ja Pinterestin käyttötarpeellisuutta selvitellään.
Tarkoituksena opinnäytetyössä on kehittää yritys X:n sosiaalisen median käyttöä markkinointi-viestinnän välineenä. Tavoitteena työssä oli tehdä kehittämissuunnitelma sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa. Sen avulla yritys saa uusia keinoja markkinoimiseen sosiaalisen median eri kanavissa.
Suomessa toimii tällä hetkellä noin 20 elokuvien levitysyhtiötä. Näistä 20:stä 3 – 4 levitysyhtiöllä on kaikilla 20 prosenttinen markkinaosuus ja markkinaosuuksista loput jakaantuvat muille pienemmille toimijoille. Elokuvalevitys on muuttunut viimeisen 5 - 10 vuoden aikana huomattavasti ja alalla on siirrytty filmikeloista täysin digitaaliseen formaattiin.
Sosiaalinen media eroaa muista medioista vuorovaikutusmahdollisuuksillaan. Kuluttajien ja yritysten välinen kommunikaatio on nykyään helpompaa kuin aiemmin. Yrityksiä myös seurataan mielellään eri sosiaalisen median kanavissa. Tämän päivän kuluttajat toivovat yrityksiltä ja organisaatioilta läpinäkyvyyttä toimiessaan sosiaalisen median eri kanavissa.
Yksi markkinoinnin kilpailukeinoista on markkinointiviestintä. Sen tehtävänä on korostaa omia tuotteita tai palveluja uusille ja vanhoille asiakkaille sekä myös eri sidosryhmien jäsenille. Markkinointiviestinnän avulla myös pyritään niin ylläpitämään kuin kehittämään ja luomaan uusia vuorovaikutussuhteita kuluttajien sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kolme haastattelua, joiden avulla saatiin selville tietoa alan nykytilanteesta Suomessa sekä yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin nykytila ja mahdolliset haasteet sen toteutuksessa. Haastatteluiden lisäksi toteutettiin benchmarkkausta, jonka avulla haluttiin selvittää miten muut alalla toimijat käyttävät sosiaalista mediaa ja missä kanavissa ne ovat aktiivisia. Näiden menetelmien avulla pyrittiin saamaan selville miten yritys voisi kehittää markkinointiaan sosiaalisessa mediassa. Alalla toimivien yritysten sosiaalisessa mediassa julkaistava sisältö ei eronnut juurikaan toisistaan. Yritykset käyttävät sosiaalista mediaa ohjelmistossa olevien ja tulossa olevien elokuvien markkinointiin.
Sosiaalisen median markkinointia kannattaa suunnitella esimerkiksi viikkotasolla. Tällöin markkinointi näissä kanavissa on organisoidumpaa ja mahdollisia päällekkäisyyksiä julkaisijoiden välillä ei tule. Näin pystytään myös tarkastelemaan millä painolla halutaan markkinoida elokuvateatterijulkaisuja ja millä painolla taas kotiteatterijulkaisuja.
Tarkoituksena opinnäytetyössä on kehittää yritys X:n sosiaalisen median käyttöä markkinointi-viestinnän välineenä. Tavoitteena työssä oli tehdä kehittämissuunnitelma sosiaalisen median hyödyntämiseen markkinoinnissa. Sen avulla yritys saa uusia keinoja markkinoimiseen sosiaalisen median eri kanavissa.
Suomessa toimii tällä hetkellä noin 20 elokuvien levitysyhtiötä. Näistä 20:stä 3 – 4 levitysyhtiöllä on kaikilla 20 prosenttinen markkinaosuus ja markkinaosuuksista loput jakaantuvat muille pienemmille toimijoille. Elokuvalevitys on muuttunut viimeisen 5 - 10 vuoden aikana huomattavasti ja alalla on siirrytty filmikeloista täysin digitaaliseen formaattiin.
Sosiaalinen media eroaa muista medioista vuorovaikutusmahdollisuuksillaan. Kuluttajien ja yritysten välinen kommunikaatio on nykyään helpompaa kuin aiemmin. Yrityksiä myös seurataan mielellään eri sosiaalisen median kanavissa. Tämän päivän kuluttajat toivovat yrityksiltä ja organisaatioilta läpinäkyvyyttä toimiessaan sosiaalisen median eri kanavissa.
Yksi markkinoinnin kilpailukeinoista on markkinointiviestintä. Sen tehtävänä on korostaa omia tuotteita tai palveluja uusille ja vanhoille asiakkaille sekä myös eri sidosryhmien jäsenille. Markkinointiviestinnän avulla myös pyritään niin ylläpitämään kuin kehittämään ja luomaan uusia vuorovaikutussuhteita kuluttajien sekä muiden toimijoiden kanssa.
Opinnäytetyötä varten toteutettiin kolme haastattelua, joiden avulla saatiin selville tietoa alan nykytilanteesta Suomessa sekä yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin nykytila ja mahdolliset haasteet sen toteutuksessa. Haastatteluiden lisäksi toteutettiin benchmarkkausta, jonka avulla haluttiin selvittää miten muut alalla toimijat käyttävät sosiaalista mediaa ja missä kanavissa ne ovat aktiivisia. Näiden menetelmien avulla pyrittiin saamaan selville miten yritys voisi kehittää markkinointiaan sosiaalisessa mediassa. Alalla toimivien yritysten sosiaalisessa mediassa julkaistava sisältö ei eronnut juurikaan toisistaan. Yritykset käyttävät sosiaalista mediaa ohjelmistossa olevien ja tulossa olevien elokuvien markkinointiin.
Sosiaalisen median markkinointia kannattaa suunnitella esimerkiksi viikkotasolla. Tällöin markkinointi näissä kanavissa on organisoidumpaa ja mahdollisia päällekkäisyyksiä julkaisijoiden välillä ei tule. Näin pystytään myös tarkastelemaan millä painolla halutaan markkinoida elokuvateatterijulkaisuja ja millä painolla taas kotiteatterijulkaisuja.