Työväkivallan uhka erityiskoulussa
Savolainen, Timo (2014)
Savolainen, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617031
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014112617031
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätarkoitus on selvittää, kokevatko erityiskoulun työntekijät työpaikkansa vaarallisena fyysisen työväkivallan suhteen, mitä he pitävät fyysisenä väkivaltana ja kehittää uusia keinoja vähentää fyysistä työväkivaltaa tai niiden seurauksia. Tämän selvittämiseen valittiin viisi työntekijää koulun kaikista ammattikunnista, ja he vastasivat puoliksi strukturoituun haastatteluun. Opinnäytetyön toinen tarkoitus on verrata haastattelun tuloksia sekundaariaineistoon, kuten muihin tilastoihin ja tutkimuksiin sekä saada selville, miten nämä mahdollisesti eroavat toisistaan.
Työntekijät kokevat työnsä pääsääntöisesti turvalliseksi. Eräs vastaajista kokee työnsä turvattomaksi, koska hän on kohdannut väkivaltaa päivittäin, muut vastaajista kokevat väkivaltaa viikoittain. Väkivallan uhka on ilmeinen, mutta se on yleensä hyvin ennakoitavissa. Vastauksista ilmenee, että tietyt oppilaat ovat aggressiivisempia, ja heidän käyttäytymisensä on arvaamattomampaa kuin toisten.
Opetuksenjärjestäjän tarjoama koulutus väkivallan torjumiseksi on rakenteeltaan hyvä, ja se antaa hyvät perustoimintaohjeet väkivaltatilanteiden hallintaan. Työn turvallisuutta voidaan kuitenkin parantaa edelleen räätälöimällä koulutusta jokaisen luokan tarpeen mukaan ja lisäämällä harjoittelua. Hälytysjärjestelmän hankkiminen jokaiselle työntekijälle parantaa sekä työntekijöiden että oppilaiden turvallisuutta. Muita hyviä keinoja turvallisuuden parantamiseen ovat muun muassa ympäristön muokkaaminen ja yhteisten ohjeistusten uusiminen. Haastattelujen perusteella väkivaltatilanteita on enemmän kuin koulun omat tilastot ilmoittavat. Sekundaariaineistojen mukaan tässä koulussa on väkivaltatilanteita enemmän kuin muissa vastaavissa kouluissa, mutta täällä niihin on varauduttu pääsääntöisesti melko hyvin sekä työsuojeluviranomaisten että tätä työtä varten haastateltujen työntekijöiden mielestä.
Työntekijät kokevat työnsä pääsääntöisesti turvalliseksi. Eräs vastaajista kokee työnsä turvattomaksi, koska hän on kohdannut väkivaltaa päivittäin, muut vastaajista kokevat väkivaltaa viikoittain. Väkivallan uhka on ilmeinen, mutta se on yleensä hyvin ennakoitavissa. Vastauksista ilmenee, että tietyt oppilaat ovat aggressiivisempia, ja heidän käyttäytymisensä on arvaamattomampaa kuin toisten.
Opetuksenjärjestäjän tarjoama koulutus väkivallan torjumiseksi on rakenteeltaan hyvä, ja se antaa hyvät perustoimintaohjeet väkivaltatilanteiden hallintaan. Työn turvallisuutta voidaan kuitenkin parantaa edelleen räätälöimällä koulutusta jokaisen luokan tarpeen mukaan ja lisäämällä harjoittelua. Hälytysjärjestelmän hankkiminen jokaiselle työntekijälle parantaa sekä työntekijöiden että oppilaiden turvallisuutta. Muita hyviä keinoja turvallisuuden parantamiseen ovat muun muassa ympäristön muokkaaminen ja yhteisten ohjeistusten uusiminen. Haastattelujen perusteella väkivaltatilanteita on enemmän kuin koulun omat tilastot ilmoittavat. Sekundaariaineistojen mukaan tässä koulussa on väkivaltatilanteita enemmän kuin muissa vastaavissa kouluissa, mutta täällä niihin on varauduttu pääsääntöisesti melko hyvin sekä työsuojeluviranomaisten että tätä työtä varten haastateltujen työntekijöiden mielestä.