LÄHETYKSEN SEURANTA KULJETUSKETJUSSA
Kaukonen, Essi; Roukas, Miia (2015)
Kaukonen, Essi
Roukas, Miia
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081094
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501081094
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kahden suurimman yrityksen tarjoamia seurantapalvelujärjestelmiä ja miettiä niiden tärkeyttä asiakkaille. Työn tavoitteena oli löytää mahdollisia kehitysideoita, joilla lähetyksen seurantaa voitaisiin kehittää nykyisiä järjestelmiä toimivammaksi.
Työtä varten otettiin selvää Itellan ja Kiitolinjan seurantajärjestelmistä sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaiden näkökulmasta. Työssä tarkasteltiin myös seurantajärjestelmien tulevaisuuden näkymää ja haasteita, joita nykyiset järjestelmät tuottavat kuljetuspalveluille sekä järjestelmän käyttäjille.
Työn teoreettisessa osassa tutustutaan omissa luvuissa yritysten tarjoamiin seurantapalvelujärjestelmiin. Tutkimusosuudessa laadittiin kyselylomake, jossa selvitettiin käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia lähetyksen seurannasta.
Kehitysideoissa päädytään siihen, että seurantajärjestelmissä löytyy kehittämisen varaa. Yritykset pitävät seurantapalvelujärjestelmiä tärkeänä osana kuljetusprosessia, joten järjestelmiä pyritään kehittämään jatkuvan kehityksen ja asiakkaiden toiveiden mukaisiksi.
Työtä varten otettiin selvää Itellan ja Kiitolinjan seurantajärjestelmistä sekä yritys- että kuluttaja-asiakkaiden näkökulmasta. Työssä tarkasteltiin myös seurantajärjestelmien tulevaisuuden näkymää ja haasteita, joita nykyiset järjestelmät tuottavat kuljetuspalveluille sekä järjestelmän käyttäjille.
Työn teoreettisessa osassa tutustutaan omissa luvuissa yritysten tarjoamiin seurantapalvelujärjestelmiin. Tutkimusosuudessa laadittiin kyselylomake, jossa selvitettiin käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia lähetyksen seurannasta.
Kehitysideoissa päädytään siihen, että seurantajärjestelmissä löytyy kehittämisen varaa. Yritykset pitävät seurantapalvelujärjestelmiä tärkeänä osana kuljetusprosessia, joten järjestelmiä pyritään kehittämään jatkuvan kehityksen ja asiakkaiden toiveiden mukaisiksi.