EN OLE OBJEKTI-OLEN SUBJEKTI : Kuntoutujan ääni kuntouttavassa työtoiminnassa työpajalla
Tuomisto, Anna-Maija; Lehikoinen, Liisa (2014)
Tuomisto, Anna-Maija
Lehikoinen, Liisa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014123020726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014123020726
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvan työttömän työnhakija-asiakkaan kokemukset näkyviksi ja kuuluville sekä tuottaa tietoa, millaista tukea osallistuja kaipaa kuntoutusprosessissaan sekä siirtymä- ja nivelvaiheissa. Tutkimuksen toimeksiantajana oli Sastamalan seudun Sosiaali- ja Terveyspalvelut/Työllisyyspalvelut Työteekki ja Sosiaalinen kuntoutus.
Aito kohtaaminen, asiakkaan ja kuntoutujan toimijuuden vahvistaminen ja tukeminen, toimiva dialogisuus ja asiakaslähtöisyys ovat tukijalka pitkällisten kuntoutusprosessien rakentamisessa. Molemminpuolinen luottamus kuntoutujan ja ohjaajan välillä mahdollistaa sitoutumisen kuntoutumiseen.
Kuntoutusprosessin etenemisessä asiantunteva ja luotettava kuntoutuksen ohjaus positioi asiakkaan hyödyntämään moniammatillista tukea muutoksessaan. Kuntoutuksen ohjaajan rohkaisua tarvitaan suunniteltaessa jatkopolkuja. Tutusta ja turvallisesta työpajasta on uskallettava irtaantua, ettei jäädä kehäilmiöön.
Työelämälähtöinen tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluihin osallistui kuusi kuntouttavassa työtoiminnassa työpajalla olevaa kuntoutujaa, joilla oli kokemuksia keskeytyneistä työtoimintajaksoista. Tutkimusanalyysina käytettiin aineistolähtöistä teemoitteluun perustuvaa sisällönanalyysia.
Asiakkaan ääni tuli kuuluviin haastatteluissa ja opinnäytteen tutkimustuloksia hyödynnetään kehitettäessä Työteekin toimintaa. Kuntoutus- ja palveluohjaus käsitteinä olivat tuntemattomia, kuitenkin keskusteluissa tuli selkeästi esille tarve yksilöllisestä tuesta ja ohjauksesta. Kriittisin tuen tarve osuu nivel- ja siirtymävaiheisiin.
Aito kohtaaminen, asiakkaan ja kuntoutujan toimijuuden vahvistaminen ja tukeminen, toimiva dialogisuus ja asiakaslähtöisyys ovat tukijalka pitkällisten kuntoutusprosessien rakentamisessa. Molemminpuolinen luottamus kuntoutujan ja ohjaajan välillä mahdollistaa sitoutumisen kuntoutumiseen.
Kuntoutusprosessin etenemisessä asiantunteva ja luotettava kuntoutuksen ohjaus positioi asiakkaan hyödyntämään moniammatillista tukea muutoksessaan. Kuntoutuksen ohjaajan rohkaisua tarvitaan suunniteltaessa jatkopolkuja. Tutusta ja turvallisesta työpajasta on uskallettava irtaantua, ettei jäädä kehäilmiöön.
Työelämälähtöinen tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Yksilöhaastatteluihin osallistui kuusi kuntouttavassa työtoiminnassa työpajalla olevaa kuntoutujaa, joilla oli kokemuksia keskeytyneistä työtoimintajaksoista. Tutkimusanalyysina käytettiin aineistolähtöistä teemoitteluun perustuvaa sisällönanalyysia.
Asiakkaan ääni tuli kuuluviin haastatteluissa ja opinnäytteen tutkimustuloksia hyödynnetään kehitettäessä Työteekin toimintaa. Kuntoutus- ja palveluohjaus käsitteinä olivat tuntemattomia, kuitenkin keskusteluissa tuli selkeästi esille tarve yksilöllisestä tuesta ja ohjauksesta. Kriittisin tuen tarve osuu nivel- ja siirtymävaiheisiin.