Lifestyle Redesign® -ohjelman sovellus yläkouluikäisille nuorille : Opas toimintaterapeuteille
Ristimäki, Hanna; Heikkinen, Johanna (2014)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ristimäki, Hanna
Heikkinen, Johanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501131234
Tiivistelmä
Nuoret ovat rakentuvan yhteiskunnan perusta, joten on tärkeä panostaa heidän hyvinvointiinsa. Syrjäytymisuhka ja mielenterveyden häiriöiden yleistyminen ovat todellinen riskitekijä nuorten hyvinvoinnille. Terveyttä edistävän työn avulla voidaan välttää näitä riskitekijöitä ja pidemmällä aikavälillä se osoittautuu yhteiskunnan kannalta kustannustehokkaimmaksi ratkaisuksi. Koska koulu on yksi nuorten vaikutusvaltaisimmista ympäristöistä, olisi luonteva ratkaisu tuoda terveyttä edistävän työskentelyn painoalue kouluympäristöön. Nuorille on tyypillistä liikkua ryhmissä, joten ryhmämuotoinen työskentelytapa on asiakaslähtöinen ja nuoria motivoiva vaihtoehto.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli kehittää projektimuotoisesti Lifestyle Redesign® -interventio-ohjelmaa soveltava opas toimintaterapeutille nuorten ryhmäkokonaisuuden toteuttamiseen kouluympäristössä.
Opinnäytetyömme tuloksena valmistui opas nuorten parissa työskenteleville toimintate-rapeuteille Lifestyle Redesign® -interventio-ohjelman sovelluksesta kouluympäristössä. Oppaan avulla toimintaterapeutit voivat suunnitella ja toteuttaa Lifestyle Redesign® ryhmäinterventioita nuorille. Saavutimme oppaalle asettamamme laatukriteerit, joita oli-vat asiakaslähtöisyys, sovellettavuus ja toimintaterapian mallin ja teoriatiedon käyttäminen. Toteuttamamme opas olisi myös hyvä ottaa koekäyttöön ja kehittää sitä edelleen.
Opinnäytetyö on toteutettu projektimuotoisena yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Oppaan teoriaperusta koostuu nuoruudesta ikävaiheena, toimintaterapiaryhmistä sekä terveyttä edistävää toimintaterapiaa käsittelevästä näyttöön perustuvasta tiedosta. Opas perustuu Lifestyle Redesign® -interventio-ohjelmaan, jonka tukena käytimme myös Schwartzbergin, Howen ja Barnesin toiminnallisen ryhmätyön mallia (2008), sekä Finlayn ryhmäkerran rakennetta (2001). Teoriapohjan kokoamisen jälkeen suunnittelimme ja toteutimme oppaan, josta keräsimme vielä palautteen nuorten parissa työskenteleviltä toimintaterapeuteilta. Palaute oli pääasiassa positiivista ja antoi kehitysehdotuksia, joiden avulla viimeistelimme oppaan.
Opinnäytetyömme tulostavoitteena oli kehittää projektimuotoisesti Lifestyle Redesign® -interventio-ohjelmaa soveltava opas toimintaterapeutille nuorten ryhmäkokonaisuuden toteuttamiseen kouluympäristössä.
Opinnäytetyömme tuloksena valmistui opas nuorten parissa työskenteleville toimintate-rapeuteille Lifestyle Redesign® -interventio-ohjelman sovelluksesta kouluympäristössä. Oppaan avulla toimintaterapeutit voivat suunnitella ja toteuttaa Lifestyle Redesign® ryhmäinterventioita nuorille. Saavutimme oppaalle asettamamme laatukriteerit, joita oli-vat asiakaslähtöisyys, sovellettavuus ja toimintaterapian mallin ja teoriatiedon käyttäminen. Toteuttamamme opas olisi myös hyvä ottaa koekäyttöön ja kehittää sitä edelleen.
Opinnäytetyö on toteutettu projektimuotoisena yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun kanssa. Oppaan teoriaperusta koostuu nuoruudesta ikävaiheena, toimintaterapiaryhmistä sekä terveyttä edistävää toimintaterapiaa käsittelevästä näyttöön perustuvasta tiedosta. Opas perustuu Lifestyle Redesign® -interventio-ohjelmaan, jonka tukena käytimme myös Schwartzbergin, Howen ja Barnesin toiminnallisen ryhmätyön mallia (2008), sekä Finlayn ryhmäkerran rakennetta (2001). Teoriapohjan kokoamisen jälkeen suunnittelimme ja toteutimme oppaan, josta keräsimme vielä palautteen nuorten parissa työskenteleviltä toimintaterapeuteilta. Palaute oli pääasiassa positiivista ja antoi kehitysehdotuksia, joiden avulla viimeistelimme oppaan.