ÄRJÄNSAAREN MATKAILULLINEN KEHITTÄMINEN - CASE ÄRJÄN ONNI
Pikkarainen, Sinikka; Pikkarainen, Sinikka (2014)
Pikkarainen, Sinikka
Pikkarainen, Sinikka
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501141277
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Ärjän Onni -yrityksen asiakkailta, miten Ärjänsaareen matkaavat asiakkaat kokevat kuljetuspalveluiden toimivuuden tällä hetkellä ja millaisia muutoksia palveluihin toivottiin. Myös saaressa sijaitsevan kahvilan palveluita ja mökkimajoituksen nykytilaa sekä niiden kehittämistä tulosten pohjalta haluttiin selvittää.
Hiekkatörmäinen, upea Ärjänsaari kohoaa keskellä avaraa Oulujärven Ärjänselkää. Se on kesäinen keidas, joka muistuttaa ulkosaaristoa uhkeine rantoineen. Kesämatkailija voi vierailullaan kokea useita maiseman väri- ja valoilmiöitä niin auringon kuin kuun ja pilvien sekä hiekkatörmien ja dyynien luomina. Osin rauhoitettu ja runsas saaren linnusto tuo oman äänimaiseman rantatörmille sekä saaren monen tyyppisille metsäaluille.
Ärjän Onni on Kajaaniin vuonna 2010 perustettu toiminimi M. Kopsa. Yritys hoitaa kuljetukset Ärjänsaareen, tarjoaa kahvilapalveluita, vuokraa saaressa olevia mökkejä kesäaikaan sekä hoitaa ja huoltaa Ärjänsaaren ja Koutalahden venesatamia.
Tutkimuksen teoria pohjautuu Suomen matkailun tunnuslukuihin, markkinoinnin peruskilpailukeinoihin ja ekomatkailuun.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella otteella. Määrällinen tutkimus pohjautui kyselytutkimukseen ja haastattelututkimus suoritettiin paikan päällä Ärjänsaaressa kuuntelemalla veneilijöiden mielipiteitä saaresta ja sen palveluista.
Kyselylomakkeiden vastausprosentti oli 43,4 % (N=33). Numeerisen tiedon lisäksi saatiin myös paljon kehittämisehdotuksia ja palautetta, sillä suurin osa vastanneista oli kirjoittanut avoimiin kohtiin kommentteja. Kyselyyn vastattiin nimettömänä, jolloin vastaajat saivat kertoa tuntojaan ja mielipiteitään vapaasti.
Haastattelututkimuksesta selvisi, että haastateltavat tunsivat saaren hyvin, sillä he olivat käyneet siellä lapsesta saakka. Heille tärkeintä tuntui olevan saaren luonnonkauneus, rauha ja erähenkisyys. Mainostaminen jakoi selvästi haastateltavien mielipiteitä, sillä osa halusi saaren pysyvän mahdollisimman koskemattomana. He olivat saareen tyytyväisiä sellaisenaan eikä palveluita juurikaan kaivattu lisää, mutta he toivoivat kovasti uutta laituria.
Hiekkatörmäinen, upea Ärjänsaari kohoaa keskellä avaraa Oulujärven Ärjänselkää. Se on kesäinen keidas, joka muistuttaa ulkosaaristoa uhkeine rantoineen. Kesämatkailija voi vierailullaan kokea useita maiseman väri- ja valoilmiöitä niin auringon kuin kuun ja pilvien sekä hiekkatörmien ja dyynien luomina. Osin rauhoitettu ja runsas saaren linnusto tuo oman äänimaiseman rantatörmille sekä saaren monen tyyppisille metsäaluille.
Ärjän Onni on Kajaaniin vuonna 2010 perustettu toiminimi M. Kopsa. Yritys hoitaa kuljetukset Ärjänsaareen, tarjoaa kahvilapalveluita, vuokraa saaressa olevia mökkejä kesäaikaan sekä hoitaa ja huoltaa Ärjänsaaren ja Koutalahden venesatamia.
Tutkimuksen teoria pohjautuu Suomen matkailun tunnuslukuihin, markkinoinnin peruskilpailukeinoihin ja ekomatkailuun.
Tutkimus tehtiin kvantitatiivisella ja kvalitatiivisella otteella. Määrällinen tutkimus pohjautui kyselytutkimukseen ja haastattelututkimus suoritettiin paikan päällä Ärjänsaaressa kuuntelemalla veneilijöiden mielipiteitä saaresta ja sen palveluista.
Kyselylomakkeiden vastausprosentti oli 43,4 % (N=33). Numeerisen tiedon lisäksi saatiin myös paljon kehittämisehdotuksia ja palautetta, sillä suurin osa vastanneista oli kirjoittanut avoimiin kohtiin kommentteja. Kyselyyn vastattiin nimettömänä, jolloin vastaajat saivat kertoa tuntojaan ja mielipiteitään vapaasti.
Haastattelututkimuksesta selvisi, että haastateltavat tunsivat saaren hyvin, sillä he olivat käyneet siellä lapsesta saakka. Heille tärkeintä tuntui olevan saaren luonnonkauneus, rauha ja erähenkisyys. Mainostaminen jakoi selvästi haastateltavien mielipiteitä, sillä osa halusi saaren pysyvän mahdollisimman koskemattomana. He olivat saareen tyytyväisiä sellaisenaan eikä palveluita juurikaan kaivattu lisää, mutta he toivoivat kovasti uutta laituria.