Liikennelaskentalaite SDR:n maastotyöt ja asennusohjeet tyyppihyväksyntää varten
Vuorimaa, Kaius (2015)
Vuorimaa, Kaius
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501191420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä liikennelaskentalaite SDR:n maastotyöt sekä asennusohjeet. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada SDR:lle tyyppihyväksyntä Liikennevirastolta.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Sito Oy, joka tarvitsi omistamiaan liikennelaskentalaite SDR:iä käyttöön yleiseen liikennelaskentaan. SDR:n käyttö vaatii yleisen liikennelaskennan palveluntarjoajan eli Liikenneviraston hyväksynnän.
Opinnäytetyö suoritettiin maastomittauksena, jossa valokuvattiin maastotyöskentely tyyppihyväksynnän asennusohjeistusta varten. Maastomittauspaikoiksi valittiin toimeksiantajan rakennuttamat testipaikat, jotka oli rakennettu LAM-pisteiden viereen. LAM-pisteitä käytettiin referenssilaitteina ja ne sijaitsivat Asikkalassa ja Saksalassa. Myös maastomittauspaikoille asennettiin toiseksi referenssilaitteeksi videointilaite, jolla pystyttiin jälkikäteen laskemaan käsinlaskentana ohimenevien ajoneuvojen määrä sekä ajoneuvoluokka.
Jotta liikennelaskentalaite SDR saisi tyyppihyväksynnän Liikennevirastolta, sen pitää saada havaintomäärät yleisen liikennelaskennan havaintokatevaatimuksien tasolle. Referenssilaitteiden havaintomääriä verrattiin liikennelaskentalaite SDR:n havaintomääriin. Tulokset olivat havaintokatevaatimuksien tasolla.
Opinnäytetyön avulla saatiin liikennelaskentalaite SDR:lle tyyppihyväksyntä, jota hyödynnettiin 2014 yleisessä liikennelaskennassa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Sito Oy, joka tarvitsi omistamiaan liikennelaskentalaite SDR:iä käyttöön yleiseen liikennelaskentaan. SDR:n käyttö vaatii yleisen liikennelaskennan palveluntarjoajan eli Liikenneviraston hyväksynnän.
Opinnäytetyö suoritettiin maastomittauksena, jossa valokuvattiin maastotyöskentely tyyppihyväksynnän asennusohjeistusta varten. Maastomittauspaikoiksi valittiin toimeksiantajan rakennuttamat testipaikat, jotka oli rakennettu LAM-pisteiden viereen. LAM-pisteitä käytettiin referenssilaitteina ja ne sijaitsivat Asikkalassa ja Saksalassa. Myös maastomittauspaikoille asennettiin toiseksi referenssilaitteeksi videointilaite, jolla pystyttiin jälkikäteen laskemaan käsinlaskentana ohimenevien ajoneuvojen määrä sekä ajoneuvoluokka.
Jotta liikennelaskentalaite SDR saisi tyyppihyväksynnän Liikennevirastolta, sen pitää saada havaintomäärät yleisen liikennelaskennan havaintokatevaatimuksien tasolle. Referenssilaitteiden havaintomääriä verrattiin liikennelaskentalaite SDR:n havaintomääriin. Tulokset olivat havaintokatevaatimuksien tasolla.
Opinnäytetyön avulla saatiin liikennelaskentalaite SDR:lle tyyppihyväksyntä, jota hyödynnettiin 2014 yleisessä liikennelaskennassa.