Materiaalipankki brändin hallinnan tukena Case: Lemminkäinen Oyj
Laitinen, Elviira (2014)
Laitinen, Elviira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501211457
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada selville, millainen materiaalipankki voi olla par-haimmillaan ja miten se voi toimia paremmin brändin hallinnan tukena. Työssä pyritään sel-vittämään myös materiaalipankin merkitystä brändin visuaalisen ilmeen kannalta. Opinnäytetyön aihe on saatu toimeksiantona Lemminkäinen Oyj:ltä. Yritys haluaa kehittää materiaalipankin käytettävyyttä ja sen muita ominaisuuksia, jotta se voi toimia paremmin brändin hallinnan tukena.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta pääluvusta. Teoreettisessa osiossa käsitellään brändiin liittyviä aihealueita kuten brändin identiteettiä, mielikuvaa ja imagoa sekä brändin hallintaa. Lisäksi teoriassa kerrotaan materiaali-, kuva- ja mediapankeista ja niiden merkityksestä brändin hallinnan tukena. Teoreettinen viitekehys luo pohjan opinnäytetyön tutkimukselle.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla, jotta saatiin mahdollisimman laadukasta käyttäjätietoa. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea eri henkilöä. Haastatellut henkilöt toimivat omassa yrityksessään materiaali-/mediapankkien vastuuhenkilöinä. Haastattelut suoritettiin ennalta laadittujen kysymysten avulla, jotka toimivat teemahaastattelujen viitekehyksenä. Tutkimuksen avulla saatiin syvällisiä tuloksia, joiden perusteella kehittämisehdotusta lähdettiin luomaan. Kehittämisehdotus tehtiin benchmarkkauksen eli vertailukehittämisen avulla.
Kehittämisehdotus muodostui sekä tutkimuksen että teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Eh-dotuksen tarkoituksena on parantaa Lemminkäisen materiaalipankin käytettävyyttä ja sen tukea bärdin hallinnassa. Tutkimuksen avulla saatiin uusia näkökulmia liittyen materiaalipankin käytettävyyteen ja sen rooliin brändin hallinnan tukena. Ehdotuksena oli muuttaa Lemminkäisen materiaalipankki englanninkieliseksi, jotta se voisi palvella paremmin kaikkia yrityksen työntekijöitä. Muita ehdotuksia olivat konkreettisen käyttöohjeistuksen luominen materiaali-pankille, pääkäyttäjän valitseminen ja materiaalipankin alustan muokkaaminen siten, ettei sinne voi lisätä kuvia ilman oikeanlaisia tunnistustietoja.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta pääluvusta. Teoreettisessa osiossa käsitellään brändiin liittyviä aihealueita kuten brändin identiteettiä, mielikuvaa ja imagoa sekä brändin hallintaa. Lisäksi teoriassa kerrotaan materiaali-, kuva- ja mediapankeista ja niiden merkityksestä brändin hallinnan tukena. Teoreettinen viitekehys luo pohjan opinnäytetyön tutkimukselle.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus oli laadullinen eli kvalitatiivinen. Tutkimus suoritettiin teemahaastatteluilla, jotta saatiin mahdollisimman laadukasta käyttäjätietoa. Tutkimusta varten haastateltiin kolmea eri henkilöä. Haastatellut henkilöt toimivat omassa yrityksessään materiaali-/mediapankkien vastuuhenkilöinä. Haastattelut suoritettiin ennalta laadittujen kysymysten avulla, jotka toimivat teemahaastattelujen viitekehyksenä. Tutkimuksen avulla saatiin syvällisiä tuloksia, joiden perusteella kehittämisehdotusta lähdettiin luomaan. Kehittämisehdotus tehtiin benchmarkkauksen eli vertailukehittämisen avulla.
Kehittämisehdotus muodostui sekä tutkimuksen että teoreettisen viitekehyksen pohjalta. Eh-dotuksen tarkoituksena on parantaa Lemminkäisen materiaalipankin käytettävyyttä ja sen tukea bärdin hallinnassa. Tutkimuksen avulla saatiin uusia näkökulmia liittyen materiaalipankin käytettävyyteen ja sen rooliin brändin hallinnan tukena. Ehdotuksena oli muuttaa Lemminkäisen materiaalipankki englanninkieliseksi, jotta se voisi palvella paremmin kaikkia yrityksen työntekijöitä. Muita ehdotuksia olivat konkreettisen käyttöohjeistuksen luominen materiaali-pankille, pääkäyttäjän valitseminen ja materiaalipankin alustan muokkaaminen siten, ettei sinne voi lisätä kuvia ilman oikeanlaisia tunnistustietoja.