Tarina sosiaalisesta televisiosta: Kuinka Docventuresin katsojat käyttäytyivät somessa?
Uotila, Mirva (2015)
Uotila, Mirva
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501261609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501261609
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on noussut olennaiseksi osaksi lineaarista televisiota viimeisen viiden vuoden aikana. Televisio-ohjelmilla on omat Facebook-sivut ja live-lähetyksissä julkaistaan katsojien twiittejä. Sosiaalisen median ja television liittoa kutsutaan sosiaaliseksi televisioksi.
Tässä työssä tarkastellaan sosiaalista mediaa ohjelmassaan hyödyntävän Docventuresin toisen tuotantokauden Facebook- ja Twitter-suosioita ja verrataan niitä ohjelman live-katsojalukuihin. Docventuresin toinen tuotantokausi esitettiin Yle TV2 -kanavalla keskiviikkoisin 3.9.–22.10.2014.
Tietoperustassa käydään läpi sosiaalisen television lyhyttä historiaa ja linkitetään tämä laajempaan interaktiivisen television historiaan. Työssä tarkastellaan sosiaalisen television kehittymistä Suomessa ja luodaan katsaus television tulevaisuuteen.
Toimeksiantajani on Madventures- ja Docventures-ohjelmat tuottanut Gimmeyawallet Productions Oy.
Työn tavoitteena on luoda seuraavan tuotantokauden suunnittelua varten edelliseen kauteen perustuva tietopohja siitä, miten katsojat käyttäytyivät sosiaalisessa mediassa ja mitä tästä käytöksestä voidaan päätellä.
Työn datana toimivat Finnpanelin tuottamat katsojalukutiedot, MTV3:n MTV Some-TV-mittarin kokoamat tiedot #docventures’in käytöstä Twitterissä sekä Docventuresin Facebook-sivun tarjoamat fanitiedot. Ohjelman suosiota somessa ja televisiossa tarkastellaan ja vertaillaan lähinnä määrällisesti.
Docventuresin toinen tuotantokausi oli sosiaalisessa mediassa menestyksekäs, mutta selkeää yhteyttä ohjelman katsojalukujen ja some-suosion välille ei paria poikkeusta lukuun ottamatta löytynyt. Yhtymäkohtia oli havaittavissa eniten Facebookin ja Twitterin tavoittavuuslukujen ja katsojalukujen väliltä.
Tässä työssä tarkastellaan sosiaalista mediaa ohjelmassaan hyödyntävän Docventuresin toisen tuotantokauden Facebook- ja Twitter-suosioita ja verrataan niitä ohjelman live-katsojalukuihin. Docventuresin toinen tuotantokausi esitettiin Yle TV2 -kanavalla keskiviikkoisin 3.9.–22.10.2014.
Tietoperustassa käydään läpi sosiaalisen television lyhyttä historiaa ja linkitetään tämä laajempaan interaktiivisen television historiaan. Työssä tarkastellaan sosiaalisen television kehittymistä Suomessa ja luodaan katsaus television tulevaisuuteen.
Toimeksiantajani on Madventures- ja Docventures-ohjelmat tuottanut Gimmeyawallet Productions Oy.
Työn tavoitteena on luoda seuraavan tuotantokauden suunnittelua varten edelliseen kauteen perustuva tietopohja siitä, miten katsojat käyttäytyivät sosiaalisessa mediassa ja mitä tästä käytöksestä voidaan päätellä.
Työn datana toimivat Finnpanelin tuottamat katsojalukutiedot, MTV3:n MTV Some-TV-mittarin kokoamat tiedot #docventures’in käytöstä Twitterissä sekä Docventuresin Facebook-sivun tarjoamat fanitiedot. Ohjelman suosiota somessa ja televisiossa tarkastellaan ja vertaillaan lähinnä määrällisesti.
Docventuresin toinen tuotantokausi oli sosiaalisessa mediassa menestyksekäs, mutta selkeää yhteyttä ohjelman katsojalukujen ja some-suosion välille ei paria poikkeusta lukuun ottamatta löytynyt. Yhtymäkohtia oli havaittavissa eniten Facebookin ja Twitterin tavoittavuuslukujen ja katsojalukujen väliltä.