Nuorille suunnatun markkinoinnin kehittäminen Mikkelin Teatterissa
Vahlman, Johanna; Hämäläinen, Marjukka (2015)
Vahlman, Johanna
Hämäläinen, Marjukka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501221537
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty Mikkelin Teatterille, ja sen tarkoituksena on auttaa Mikkelin Teatteria kohentamaan tämänhetkistä markkinointiaan nuorille ja löytämään oikeat markkinointikanavat käytettäväksi. Opinnäytetyö toteutettiin vuoden 2013 ja 2014 aikana. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena keskityttiin etsimään ja käytännössä kokeilemaan erilaisia markkinointikeinoja, joilla nuoret voitaisiin kohderyhmänä tavoittaa. Yksi keskeinen tavoite oli myös lisätä tietoisuutta Mikkelin Teatterin olemassa olevasta opiskelijalipusta, josta suurin osa opiskelijoista ei tiennyt vielä siihen mennessä. Tutkimusnäkökulmina ja teoreettisena viitekehyksenä on käytetty markkinointiin ja mainontaan, teatteriin, nuoriin ja vapaa-aikaan liittyvää kirjallisuutta. Tutkimusaineiston keräämisessä hyödynnettiin menetelmätriangulaatiota, johon lukeutuivat kyselyn teettäminen, havainnointi ja teemahaastattelu.
Markkinointi osoittautui työn aikana hankalaksi, ja osa markkinointikokeiluista epäonnistui. Haastavuudesta huolimatta tutkimustuloksista selvisi, että tietoisuus Mikkelin Teatterista ja opiskelijalipuista oli kasvanut opinnäytetyön teon aikana, ja markkinoinnilla oli ollut pientä vaikutusta nuorten keskuudessa. Opiskelijalippujen ostojen määrä oli noussut opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana kolmanneksella. Teetetyistä kyselyistä nousi esille kuitenkin suurelta osin tyytymättömyys Mikkelin Teatterin palveluihin, eikä teatteria koettu mielenkiintoisena. Tulosten perusteella nuoret lähtisivät kehittämään Mikkelin Teatterin ohjelmistotarjontaa ja luomaan teatterille nuorekkaamman ulkoasun. Nuoret olivat tutkimuskohteena haastava kohderyhmä ja heidän aktivointi eri kampanjoihin ja kokeiluihin oli hankalaa.
Markkinointi osoittautui työn aikana hankalaksi, ja osa markkinointikokeiluista epäonnistui. Haastavuudesta huolimatta tutkimustuloksista selvisi, että tietoisuus Mikkelin Teatterista ja opiskelijalipuista oli kasvanut opinnäytetyön teon aikana, ja markkinoinnilla oli ollut pientä vaikutusta nuorten keskuudessa. Opiskelijalippujen ostojen määrä oli noussut opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana kolmanneksella. Teetetyistä kyselyistä nousi esille kuitenkin suurelta osin tyytymättömyys Mikkelin Teatterin palveluihin, eikä teatteria koettu mielenkiintoisena. Tulosten perusteella nuoret lähtisivät kehittämään Mikkelin Teatterin ohjelmistotarjontaa ja luomaan teatterille nuorekkaamman ulkoasun. Nuoret olivat tutkimuskohteena haastava kohderyhmä ja heidän aktivointi eri kampanjoihin ja kokeiluihin oli hankalaa.