Tourist Perceptions and Motivations as Inspiration for Destination Marketing Case: Finland & Helsinki
Partanen, Janna (2015)
Partanen, Janna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501271644
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201501271644
Tiivistelmä
Matkailijoiden näkemykset ja motivaatiot kohdemarkkinoinnin inspiraationa
Case: Suomi & Helsinki
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa ja tutkia Suomen ja Helsingin kohdemarkkinoinnin tavoitteita ja toimintatapoja. Opinnäytetyössä tutkittiin matkailijoiden näkemyksiä Suomesta ja Helsingistä sekä matkailumotiiveja, mieltymyksiä ja matkustamiseen liittyvän tiedon hakukäytäntöjä. Tarkoituksena oli johtaa konsepteja, joita hyödyntämällä käytössä olevia kohdemarkkinoinnin toimintatapoja ja teemoja voisi mahdollisesi kehittää. Esitetyt konseptit pohjautuvat näkemyksiin, mieltymyksiin ja motiiveihin, jotka opinnäytetyön tutkimustuloksissa olivat yleisimpiä.
Opinnäytetyössä on teoriaosuus ja empiirinen osuus, jotka tähdentävät esitettyjä tutkimuspäämääriä. Teoriaosuudessa keskitytään kohdemarkkinointiin ja johtamiseen sekä matkailumotivaatioon. Näitä tuetaan selonteolla matkailustatistiikasta, markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, internet-markkinoinnista sekä kohdebrändäyksestä tarjoten kattavan ymmärryksen tutkimusaiheesta. Empiirinen osuus muodostuu kahdesta asiantuntijahaastattelusta ja itsevalvotusta online-kyselystä. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin luotettavan ja seikkaperäisen ymmärryksen saavuttamiseksi Suomen ja Helsingin kohdemarkkinoinnista. Haastattelutulokset on esitetty teoreettisen tutkimuksen tukemana. Kyselyä jaettiin internetin sosiaalisen median välityksellä 18-vuotta täyttäneille matkailijoille. Tavoitteena oli hankkia vaihtelevaa ja monimuotoista tutkimustietoa matkailijoiden näkemyksistä ja motivaatioista. Tutkimustulokset on esitetty kysymysten mukaan kategorisoituna. Tulosten selkeyttämiseksi Suomi ja Helsinki käsitellään erikseen. Niitä käsitellään ja vertaillaan kollektiivisesti viimeisessä, päättävässä pohdinnassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että laaja määrä promotionaalisia toimintatapoja hyödynnetään sekä Suomen että Helsingin kohdemarkkinoinnissa. Suuri osa niistä on samankaltaisia ja yhteistyössä toteutettuja. Toimintatavat ja tavoitteet seuraavat onnistuneesti toimialan kehityssuuntaa ja ne pohjautuvat suurimmalta osin matkailijoiden näkemyksiin, motivaatioihin ja mieltymyksiin. Kyselyyn vastanneet osoittavat yllättävän suurta kiinnostusta niin Suomea kuin Helsinkiäkin kohtaan matkakohteena. Vastaukset olivat laajalti positiivisia ja paljolti yhdenmukaisia tämänhetkisten markkinointiteemojen kanssa. Tiettyjä näkökulmia kuitenkin painotettiin enemmän kuin muita ja opinnäytetyön viimeistelevä pohdinta pohjautuu näihin tuloksiin.
On edelleen arvoituksellista, miksi kumpikaan kohteista ei ole saavuttanut merkittävää läpimurtoa kansainvälisille markkinoille, vaikka kiinnostus ja mieltymyksiin liittyvä tarjonta näyttäisi olevan olemassa molemmissa kohteissa. Kiinnostus on tärkeä tunnistaa ja käyttää tehokkaasti, jotta kansainvälisten matkailijoiden määrä ja matkailutuotto saataisiin kasvamaan.
Case: Suomi & Helsinki
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa ja tutkia Suomen ja Helsingin kohdemarkkinoinnin tavoitteita ja toimintatapoja. Opinnäytetyössä tutkittiin matkailijoiden näkemyksiä Suomesta ja Helsingistä sekä matkailumotiiveja, mieltymyksiä ja matkustamiseen liittyvän tiedon hakukäytäntöjä. Tarkoituksena oli johtaa konsepteja, joita hyödyntämällä käytössä olevia kohdemarkkinoinnin toimintatapoja ja teemoja voisi mahdollisesi kehittää. Esitetyt konseptit pohjautuvat näkemyksiin, mieltymyksiin ja motiiveihin, jotka opinnäytetyön tutkimustuloksissa olivat yleisimpiä.
Opinnäytetyössä on teoriaosuus ja empiirinen osuus, jotka tähdentävät esitettyjä tutkimuspäämääriä. Teoriaosuudessa keskitytään kohdemarkkinointiin ja johtamiseen sekä matkailumotivaatioon. Näitä tuetaan selonteolla matkailustatistiikasta, markkinoinnista, markkinointiviestinnästä, internet-markkinoinnista sekä kohdebrändäyksestä tarjoten kattavan ymmärryksen tutkimusaiheesta. Empiirinen osuus muodostuu kahdesta asiantuntijahaastattelusta ja itsevalvotusta online-kyselystä. Asiantuntijahaastattelut toteutettiin luotettavan ja seikkaperäisen ymmärryksen saavuttamiseksi Suomen ja Helsingin kohdemarkkinoinnista. Haastattelutulokset on esitetty teoreettisen tutkimuksen tukemana. Kyselyä jaettiin internetin sosiaalisen median välityksellä 18-vuotta täyttäneille matkailijoille. Tavoitteena oli hankkia vaihtelevaa ja monimuotoista tutkimustietoa matkailijoiden näkemyksistä ja motivaatioista. Tutkimustulokset on esitetty kysymysten mukaan kategorisoituna. Tulosten selkeyttämiseksi Suomi ja Helsinki käsitellään erikseen. Niitä käsitellään ja vertaillaan kollektiivisesti viimeisessä, päättävässä pohdinnassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että laaja määrä promotionaalisia toimintatapoja hyödynnetään sekä Suomen että Helsingin kohdemarkkinoinnissa. Suuri osa niistä on samankaltaisia ja yhteistyössä toteutettuja. Toimintatavat ja tavoitteet seuraavat onnistuneesti toimialan kehityssuuntaa ja ne pohjautuvat suurimmalta osin matkailijoiden näkemyksiin, motivaatioihin ja mieltymyksiin. Kyselyyn vastanneet osoittavat yllättävän suurta kiinnostusta niin Suomea kuin Helsinkiäkin kohtaan matkakohteena. Vastaukset olivat laajalti positiivisia ja paljolti yhdenmukaisia tämänhetkisten markkinointiteemojen kanssa. Tiettyjä näkökulmia kuitenkin painotettiin enemmän kuin muita ja opinnäytetyön viimeistelevä pohdinta pohjautuu näihin tuloksiin.
On edelleen arvoituksellista, miksi kumpikaan kohteista ei ole saavuttanut merkittävää läpimurtoa kansainvälisille markkinoille, vaikka kiinnostus ja mieltymyksiin liittyvä tarjonta näyttäisi olevan olemassa molemmissa kohteissa. Kiinnostus on tärkeä tunnistaa ja käyttää tehokkaasti, jotta kansainvälisten matkailijoiden määrä ja matkailutuotto saataisiin kasvamaan.