Lempäälän matkailun tila matkailuyrittäjien näkökulmasta
Ukkonen, Hanna-Mari; Leimu, Marianne (2015)
Ukkonen, Hanna-Mari
Leimu, Marianne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lempäälän kunnan tämän hetkistä matkailun tilaa paikallisten matkailuyrittäjien näkökulmasta. Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lempäälän Kehitys Oy, joka vastaa Lempäälän kunnan elinkeinotoimen palveluista ja kehittämisestä.
Tavoite oli saada mahdollisimman moni lempääläläinen matkailuyrittäjä mukaan tutkimukseen, jotta kaikki kehitysehdotukset ja ideat saataisiin eteenpäin toimeksiantajalle. Toimeksiantajan toiveen mukaisesti selvitettiin kunnan matkailun tilaa kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen kysely toteutettiin haastattelemalla paikallisia yrittäjiä heidän yrityksissään tai vaihtoehtoisesti sähköpostitse. Haastattelumuotona käytettiin strukturoitua haastattelua eli lomakehaastattelua sillä vastausprosentin pelättiin jäävän alhaiseksi. Aineistoina käytettiin haastattelujen tuloksia, Lempäälän tietopaketti 2014 -esitettä sekä matkailuyrityksen omia nettisivuja. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin vetovoimateorian ja segmentoinnin teorian avulla.
Tutkimuksen perusteella Lempäälän matkailun tila on kokonaisuudessaan hyvä sillä paikallisilla yrittäjillä on vireää yritystoimintaa. Monet yrittäjistä ovat kiinnostuneita yhteistyöstä muiden yrittäjien kanssa mikä parantaisi koko Lempäälän matkailua. Lempäälässä vierailee paljon lapsiperheitä ja pariskuntia, jotka nauttivat rauhallisuudesta ja luonnosta. Lempäälän kunnalla on matkailupotentiaalia luontomatkailukohteena, jota pitäisi tulevaisuudessa osata hyödyntää ja markkinoida oikein.
Tavoite oli saada mahdollisimman moni lempääläläinen matkailuyrittäjä mukaan tutkimukseen, jotta kaikki kehitysehdotukset ja ideat saataisiin eteenpäin toimeksiantajalle. Toimeksiantajan toiveen mukaisesti selvitettiin kunnan matkailun tilaa kyselylomakkeen avulla.
Tutkimuksen kysely toteutettiin haastattelemalla paikallisia yrittäjiä heidän yrityksissään tai vaihtoehtoisesti sähköpostitse. Haastattelumuotona käytettiin strukturoitua haastattelua eli lomakehaastattelua sillä vastausprosentin pelättiin jäävän alhaiseksi. Aineistoina käytettiin haastattelujen tuloksia, Lempäälän tietopaketti 2014 -esitettä sekä matkailuyrityksen omia nettisivuja. Tutkimuksen tuloksia analysoitiin vetovoimateorian ja segmentoinnin teorian avulla.
Tutkimuksen perusteella Lempäälän matkailun tila on kokonaisuudessaan hyvä sillä paikallisilla yrittäjillä on vireää yritystoimintaa. Monet yrittäjistä ovat kiinnostuneita yhteistyöstä muiden yrittäjien kanssa mikä parantaisi koko Lempäälän matkailua. Lempäälässä vierailee paljon lapsiperheitä ja pariskuntia, jotka nauttivat rauhallisuudesta ja luonnosta. Lempäälän kunnalla on matkailupotentiaalia luontomatkailukohteena, jota pitäisi tulevaisuudessa osata hyödyntää ja markkinoida oikein.