3D-hahmon mallinnus, teksturointi ja animointi
Leinonen, Henri (2015)
Leinonen, Henri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051934
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli perehtyä 3D-mallinnukseen tekemällä hahmo ja luoda selkeä kuvaus hahmon teon prosesseista ja vaiheista. Työssä esitellään hahmon luonnin vaiheita sekä tekniikoita ja pyritään selventämään, mitä tulee ottaa huomioon tietyissä vaiheissa ja minkä takia. Työssä pyritään myös kuvaamaan teksturoinnin vaikutusta sekä ottaa huomioon sen vaikutukset lopputulokseen. Opinnäytetyö käsittelee hieman myös teoriaa 3D-mallinnuksesta, animoinnista, sekä mitä ohjelmia käytettiin työssä.
Vaiheiden etenemistä pyrittiin esittämään kuvien ja tekstin keinoin, jotta koko prosessin kokonaiskuva säilyisi ja hahmottuisi työn edetessä. Ensimmäisenä käytiin läpi hahmon suunnittelua, jonka jälkeen hahmo mallinnettin, teksturoitiin, skinnattiin, rigattiin sekä animoitiin.
Opinnäytetyön tuloksena oli 3D-mallinnettu ja animoitu hahmo, jonka pystyy viedä pelejä varten ohjelmoitavaksi. Työssä opittuja taitojen varassa voin jatkossa malintaa monimutkaisempia kokonaisuuksia ja kehittää työskentelytapoja.
Vaiheiden etenemistä pyrittiin esittämään kuvien ja tekstin keinoin, jotta koko prosessin kokonaiskuva säilyisi ja hahmottuisi työn edetessä. Ensimmäisenä käytiin läpi hahmon suunnittelua, jonka jälkeen hahmo mallinnettin, teksturoitiin, skinnattiin, rigattiin sekä animoitiin.
Opinnäytetyön tuloksena oli 3D-mallinnettu ja animoitu hahmo, jonka pystyy viedä pelejä varten ohjelmoitavaksi. Työssä opittuja taitojen varassa voin jatkossa malintaa monimutkaisempia kokonaisuuksia ja kehittää työskentelytapoja.