Messuilla on tunnelmaa : Kävijähallinta-analyysi Suomen Kädentaidot 2014 -messuista
Ala-Rantala, Sofia (2015)
Ala-Rantala, Sofia
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502061956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kävijähallinnan analysointi Tampereen Messut Oy:n järjestämillä Suomen Kädentaidot 2014 -messuilla. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa jo ennestään tehdyt toimenpiteet kävijähallinnan edistämiseksi sekä vuoden 2014 messujen kävijähallinnalliset ongelmakohdat. Tutkimuksen tulosten avulla annettiin toimenpide-ehdotuksia edistämään tulevien messujen sujuvuutta ja turvallisuutta kävijähallintatekniikoita soveltaen. Osa näistä toimenpide-ehdotuksista on nopeasti ja helposti toteutettavissa olevia ja osa ehdotuksista on pidemmän aikavälin prosesseja.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tulokset syntyivät teemahaastattelun, kävijäpalautteiden analysoinnin sekä omien havaintojen kautta. Tutkimuksen kautta ilmeni erinäisiä kävijähallinnallisia haasteita, joita Suomen Kädentaidot 2014 -messuihin kohdistui. Näitä haasteita olivat esimerkiksi ruuhkautuminen ja liikenteeseen liittyvät ongelmat. Tutkimuksessa ilmi tulleita tuloksia analysoidaan SWOT -analyysin avulla, jotta lukija saa kokonaisvaltaisen ja tiivistetyn kuvan tutkimuksen kohteesta.
Yksi opinnäytetyön teorioista on asiakastyytyväisyyden teoria. Asiakastyytyväisyyteen voidaan vaikuttaa edistämällä kävijähallintaa soveltamalla erinäisiä kävijähallintatekniikoita matkakohteeseen. Viimeisenä teoriana käytettiin tuotteen kolme eri tasoa, jota sovellettiin Suomen Kädentaidot 2014 -messuihin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tulokset syntyivät teemahaastattelun, kävijäpalautteiden analysoinnin sekä omien havaintojen kautta. Tutkimuksen kautta ilmeni erinäisiä kävijähallinnallisia haasteita, joita Suomen Kädentaidot 2014 -messuihin kohdistui. Näitä haasteita olivat esimerkiksi ruuhkautuminen ja liikenteeseen liittyvät ongelmat. Tutkimuksessa ilmi tulleita tuloksia analysoidaan SWOT -analyysin avulla, jotta lukija saa kokonaisvaltaisen ja tiivistetyn kuvan tutkimuksen kohteesta.
Yksi opinnäytetyön teorioista on asiakastyytyväisyyden teoria. Asiakastyytyväisyyteen voidaan vaikuttaa edistämällä kävijähallintaa soveltamalla erinäisiä kävijähallintatekniikoita matkakohteeseen. Viimeisenä teoriana käytettiin tuotteen kolme eri tasoa, jota sovellettiin Suomen Kädentaidot 2014 -messuihin.