PROCESSLEDNING OCH ORGANISATIONSUTVECKLING INOM EN INTERNATIONELL ORGANISATION : Case: UPM Kymmene Oyj
Sauna-Aho, Mirva (2015)
Sauna-Aho, Mirva
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502051901
Tiivistelmä
Syftet med detta praktikbaserade examensarbete, var att beskriva processernas uppgift inom organisationer och syftet för produkten var att uppdatera föråldrade processer för leveranshantering av cellulosa vid UPM Kymmene Oyj:s fabrik i Jakobstad. UPM fungerade som uppdragsgivare i detta examensarbete. Syftet med arbetet var också att uppdatera dokument för den interna kontrollen av lagerhantering för UPM:s fabrik i Jakobstad.
Målet för examensarbetet var att ge läsaren inblick i processernas betydelse i organisationer, samt att visa hur processer i en organisation med bred internationell verksamhet kan se ut. Målet för produkten i examensarbetet var att uppdragsgivaren ska ha nytta av det som gjorts och att alla krav och förväntningar uppfyllts.
Examensarbetet utfördes som ett praktiskt arbete utan undersökningar och delades i två delar. I teoridelen behandlades teori om organisationsupp-byggnader, strategiprocesser, hur man uppbygger en vision för en organisation och vilka analysmetoder man kan ha hjälp av i processen. I examensarbetet finns även teori om vad processhantering innebär, hur man leder processer och vad som bör beaktas samband med projektarbete.
Produkten som examensarbetet resulterade i presenteras i slutet av arbetet, genom en rapportering av arbetsprocessen samt presentation och analys av den färdiga produkten. Produkten har bifogats till arbetet som en skild portfolio. The purpose of this thesis was to describe the process functions in organizations, and to update the outdated processes for delivery management of cellulose at UPM Kymmene Oyjs mill in Pietarsaari. UPM also functioned as a commissioner of this thesis. The purpose of this thesis was also to update the documents for the internal control of warehouse management for UPM Pietarsaari mill.
The goal of this thesis was to give the reader a glimpse of the significance of processes in organizations, and demonstrate how processes might look like in an organization with a wide international business. The goal of the thesis was for the commissioner to find it useful and that all the requests and expectations were fulfilled.
The thesis was executed as a practical job without investigation and was divided in two parts. The theoretical part dealt with the organizational structure, strategy processes, how to construct a vision for an organization and which analysis methods can be used as help in the process. The thesis also included theory about how to manage processes, what it involves and what to keep in mind while working with a project.
The results were presented at the end of the thesis in a report of the working process as well as a presentation and analysis of the complete product. The product was attached to the thesis as a separate portfolio.
Målet för examensarbetet var att ge läsaren inblick i processernas betydelse i organisationer, samt att visa hur processer i en organisation med bred internationell verksamhet kan se ut. Målet för produkten i examensarbetet var att uppdragsgivaren ska ha nytta av det som gjorts och att alla krav och förväntningar uppfyllts.
Examensarbetet utfördes som ett praktiskt arbete utan undersökningar och delades i två delar. I teoridelen behandlades teori om organisationsupp-byggnader, strategiprocesser, hur man uppbygger en vision för en organisation och vilka analysmetoder man kan ha hjälp av i processen. I examensarbetet finns även teori om vad processhantering innebär, hur man leder processer och vad som bör beaktas samband med projektarbete.
Produkten som examensarbetet resulterade i presenteras i slutet av arbetet, genom en rapportering av arbetsprocessen samt presentation och analys av den färdiga produkten. Produkten har bifogats till arbetet som en skild portfolio.
The goal of this thesis was to give the reader a glimpse of the significance of processes in organizations, and demonstrate how processes might look like in an organization with a wide international business. The goal of the thesis was for the commissioner to find it useful and that all the requests and expectations were fulfilled.
The thesis was executed as a practical job without investigation and was divided in two parts. The theoretical part dealt with the organizational structure, strategy processes, how to construct a vision for an organization and which analysis methods can be used as help in the process. The thesis also included theory about how to manage processes, what it involves and what to keep in mind while working with a project.
The results were presented at the end of the thesis in a report of the working process as well as a presentation and analysis of the complete product. The product was attached to the thesis as a separate portfolio.