Kanylointi ja nestehoidon aloitus : Opiskelumateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Sallinen, Heidi; Ihalainen, Karoliina (2015)
Sallinen, Heidi
Ihalainen, Karoliina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102057
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli laatia Mikkelin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille opiskelumateriaalia perifeerisen laskimon kanyloinnista ja nestehoidon aloituksesta. Tarkoituksena on, että opiskelumateriaalia pystytään käyttämään apuna koulun harjoitustunneilla ja itsenäisenopiskelun tukena. Opiskelumateriaali on opiskelijoiden käytettävissä heidän sähköisen oppimisympäristönsä kautta. Työmme toimeksiantaja on Mikkelin ammattikorkeakoulu.
Oma kiinnostuksemme aiheeseen sai meidät innostumaan opinnäytetyön aiheesta. Koimme myös, ettei aihetta opiskella riittävän laajasti koulutuksemme aikana. Kirjallisuuskatsauksen avulla löysimme tutkimustietoa josta käy ilmi, että sairaanhoitajaopiskelijat kaipaavat lisää opetusta koulutuksen aikana nestehoidosta. Halusimme myös nostaa turvakanyylin käytön esille, koska monet työyksiköt ovat siirtyneet kokonaan turvakanyylien käyttöön tavallisten kanyylien sijaan.
Laadimme opiskelumateriaalin tuotekehitysprosessia mukaillen. Opiskelumateriaalissa käymme läpi vaiheittain kanyloinnin ja nestehoidon aloittamisen valokuvien avulla. Kuvatekstien avulla olemme kuvanneet työvaiheet tarkemmin. Lisäksi oppaassamme on teoriatietoa nestehoidosta ja infuusionesteen valinnasta. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa olemme perehtyneet kanylointiin ja nestehoitoon. Kerromme myös tuotekehitysprosessista, erilaisista oppimistyyleistä sekä millaista on hyvä opiskelumateriaali. Opiskelumateriaalin suunnittelussa olemme pyrkineet mahdollisimman hyvin ottamaan huomioon erilaiset oppijat ja hyvän opiskelumateriaalin kriteerit.
Lopputuloksena saimme aikaan opiskelumateriaalin, jota pystytään käyttämään joko kirjallisena oppaan muodossa tai sähköisenä opiskelumateriaalina. Saimme opiskelumateriaalistamme hyvää palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta, jotka tutustuivat materiaaliin. Saimme heiltä myös hyviä ehdotuksia materiaalin viimeistelyyn. Toivomme, että laatimamme opiskelumateriaali on hyödyksi sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelussa.
Oma kiinnostuksemme aiheeseen sai meidät innostumaan opinnäytetyön aiheesta. Koimme myös, ettei aihetta opiskella riittävän laajasti koulutuksemme aikana. Kirjallisuuskatsauksen avulla löysimme tutkimustietoa josta käy ilmi, että sairaanhoitajaopiskelijat kaipaavat lisää opetusta koulutuksen aikana nestehoidosta. Halusimme myös nostaa turvakanyylin käytön esille, koska monet työyksiköt ovat siirtyneet kokonaan turvakanyylien käyttöön tavallisten kanyylien sijaan.
Laadimme opiskelumateriaalin tuotekehitysprosessia mukaillen. Opiskelumateriaalissa käymme läpi vaiheittain kanyloinnin ja nestehoidon aloittamisen valokuvien avulla. Kuvatekstien avulla olemme kuvanneet työvaiheet tarkemmin. Lisäksi oppaassamme on teoriatietoa nestehoidosta ja infuusionesteen valinnasta. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa olemme perehtyneet kanylointiin ja nestehoitoon. Kerromme myös tuotekehitysprosessista, erilaisista oppimistyyleistä sekä millaista on hyvä opiskelumateriaali. Opiskelumateriaalin suunnittelussa olemme pyrkineet mahdollisimman hyvin ottamaan huomioon erilaiset oppijat ja hyvän opiskelumateriaalin kriteerit.
Lopputuloksena saimme aikaan opiskelumateriaalin, jota pystytään käyttämään joko kirjallisena oppaan muodossa tai sähköisenä opiskelumateriaalina. Saimme opiskelumateriaalistamme hyvää palautetta sairaanhoitajaopiskelijoilta, jotka tutustuivat materiaaliin. Saimme heiltä myös hyviä ehdotuksia materiaalin viimeistelyyn. Toivomme, että laatimamme opiskelumateriaali on hyödyksi sairaanhoitajaopiskelijoiden opiskelussa.