Sosiaalisen median hyödyntäminen PK-yrityksissä
Hallanoro, Annemari (2015)
Hallanoro, Annemari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102085
Tiivistelmä
Sosiaalisesta mediasta on viime vuosien aikana tullut osa monen ihmisen arkea ja myös monet suuryritykset ovat alkaneet tehdä itseään yhä enemmän näkyviksi sosiaalisen median kautta. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, missä määrin pienemmät yritykset ovat löytäneet sosiaalisen median liiketoimintansa tueksi.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalista mediaa yrittäjän näkökulmasta ja tutustutaan lähemmin muutamiin suosituimpiin sosiaalisen median kanaviin. Työssä käydään myös läpi sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia yrityksen markkinoinnissa ja asiakasviestin-nässä sekä sosiaalisen median käyttöön liittyviä haasteita. Tutkimusosuudessa puolestaan on selvitetty missä määrin suomalaiset pk-yritykset jo hyödyntävät sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia ja minkälaisia asenteita sosiaalisen median käyttöön liittyy.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena verkossa 8.12.2014 - 5.1.2015. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostilla joukolle suomalaisia pk-yrityksiä. Kyselyn avulla selvitettiin kuinka moni yrityksistä käytti sosiaalista mediaa, mitä sosiaalisen median kanavia yritykset suosivat, kuinka kauan ja mihin tarkoituksiin sosiaalista mediaa oli käytetty sekä kuinka systemaattista käyttö oli. Lisäksi vastaajia pyydettiin ottamaan kantaa erilaisiin sosiaalista mediaa koskeviin väittämiin, joiden avulla pyrittiin selvittämään kohderyhmän asenteita sosiaalista mediaa kohtaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hieman yli puolet vastanneista yrityksistä käytti jo sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan ja käyttö oli myös jossain määrin suunnitelmallista, vaikka vain harvoissa yrityksissä oli kehitetty sosiaalisen median käyttöä varten erillinen strategia. Ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median kanava yrittäjien keskuudessa oli Facebook.
Asenteet sosiaalista mediaa kohtaan olivat enimmäkseen positiivisia ja suurin osa sosiaalista mediaa käyttäneistä yrityksistä koki hyötyneensä käytöstä ainakin jossain määrin. Haasteina koettiin etupäässä sosiaalisen median vaatima aika ja resurssit sekä osaamisen puute. Mahdollinen jatkotutkimuksen aihe voisikin olla, missä määrin pk-yrityksissä olisi kiinnostusta sosiaalisen median käyttöön liittyville konsultointipalveluille ja miten yrittäjille, joilla ei ole resursseja palkata omaa sosiaalisen median osaajaa olisi mahdollista toteuttaa sosiaalisen median käyttöön liittyvää koulutusta.
Työn teoriaosuudessa tarkastellaan sosiaalista mediaa yrittäjän näkökulmasta ja tutustutaan lähemmin muutamiin suosituimpiin sosiaalisen median kanaviin. Työssä käydään myös läpi sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia yrityksen markkinoinnissa ja asiakasviestin-nässä sekä sosiaalisen median käyttöön liittyviä haasteita. Tutkimusosuudessa puolestaan on selvitetty missä määrin suomalaiset pk-yritykset jo hyödyntävät sosiaalisen median tarjoamia mahdollisuuksia ja minkälaisia asenteita sosiaalisen median käyttöön liittyy.
Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena verkossa 8.12.2014 - 5.1.2015. Linkki kyselyyn lähetettiin sähköpostilla joukolle suomalaisia pk-yrityksiä. Kyselyn avulla selvitettiin kuinka moni yrityksistä käytti sosiaalista mediaa, mitä sosiaalisen median kanavia yritykset suosivat, kuinka kauan ja mihin tarkoituksiin sosiaalista mediaa oli käytetty sekä kuinka systemaattista käyttö oli. Lisäksi vastaajia pyydettiin ottamaan kantaa erilaisiin sosiaalista mediaa koskeviin väittämiin, joiden avulla pyrittiin selvittämään kohderyhmän asenteita sosiaalista mediaa kohtaan.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hieman yli puolet vastanneista yrityksistä käytti jo sosiaalista mediaa liiketoiminnassaan ja käyttö oli myös jossain määrin suunnitelmallista, vaikka vain harvoissa yrityksissä oli kehitetty sosiaalisen median käyttöä varten erillinen strategia. Ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median kanava yrittäjien keskuudessa oli Facebook.
Asenteet sosiaalista mediaa kohtaan olivat enimmäkseen positiivisia ja suurin osa sosiaalista mediaa käyttäneistä yrityksistä koki hyötyneensä käytöstä ainakin jossain määrin. Haasteina koettiin etupäässä sosiaalisen median vaatima aika ja resurssit sekä osaamisen puute. Mahdollinen jatkotutkimuksen aihe voisikin olla, missä määrin pk-yrityksissä olisi kiinnostusta sosiaalisen median käyttöön liittyville konsultointipalveluille ja miten yrittäjille, joilla ei ole resursseja palkata omaa sosiaalisen median osaajaa olisi mahdollista toteuttaa sosiaalisen median käyttöön liittyvää koulutusta.