Opettajan ja rehtorin oikeus tarkastaa ja ottaa haltuun oppilaan henkilökohtaista omaisuutta sekä tämän oikeuden käyttö Kouvolan yläkouluissa
Koirikivi, Reetta (2015)
Koirikivi, Reetta
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502011789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502011789
Tiivistelmä
Perusopetuslaki muuttui 1.1.2014 ja muutoksen myötä peruskoulujen opettajien ja rehtorien keinoja koulurauhan turvaamiseksi lisättiin. Perusopetuslain 36. d §, 36. e § sekä 36. f § antoivat opettajille ja rehtoreille oikeuden tarkastaa oppilaan repun, taskut sekä muut oppilaan hallinnassa olevat koulun säilytystilat, ottaa haltuun oppilaan hallussaan pitämät kielletyt esineet ja aineet sekä tarpeen vaatiessa käyttää voimakeinoja kyseisen kielletyn tai vaarallisen esineen tai aineen haltuunottamiseksi.
Tutkimuksessa tutkittiin tarkastus- ja haltuunotto-oikeuden käyttöä ja käytön useutta Kouvolan yläkouluissa. Tämän vuoksi 3. – 13. marraskuuta Kouvolan kaupungin yläkoulujen opettajille ja rehtoreille toteutettiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin opettajien ja rehtoreiden omia kokemuksia koskien lakimuutosta. Tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin, mutta myös kvalitatiivisen tutkimuksen analysointikeinoja hyödynnettiin.
Teoriapohjana käytettiin lähinnä hallituksen esityksiä perusopetuslain muuttamisesta, perustuslakivaliokunnan lausuntoja, perusopetuslakia ja perustuslakia. Myös muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta hyödynnettiin aiheen ajankohtaisuuden esittelyssä.
Tutkimustulosten perusteella Kouvolan yläkoulut ovat rauhallisia, eikä opettajilla tai rehtoreilla ole ollut tarvetta käyttää heille suotuja oikeuksia usein. Alueellisia yhtenevyyksiä koulujen väliltä ei löytynyt, joten koulun sijainnilla ei näytä olevan merkitystä siihen, kuinka paljon tarkastus- ja haltuunotto-oikeutta joudutaan käyttämään. Haltuunotot ja tarkastukset eivät myöskään kohdistu yhteen tiettyyn luokka-asteeseen.
Tutkimuksessa tutkittiin tarkastus- ja haltuunotto-oikeuden käyttöä ja käytön useutta Kouvolan yläkouluissa. Tämän vuoksi 3. – 13. marraskuuta Kouvolan kaupungin yläkoulujen opettajille ja rehtoreille toteutettiin kyselytutkimus, jossa selvitettiin opettajien ja rehtoreiden omia kokemuksia koskien lakimuutosta. Tuloksia analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin, mutta myös kvalitatiivisen tutkimuksen analysointikeinoja hyödynnettiin.
Teoriapohjana käytettiin lähinnä hallituksen esityksiä perusopetuslain muuttamisesta, perustuslakivaliokunnan lausuntoja, perusopetuslakia ja perustuslakia. Myös muuta aiheeseen liittyvää kirjallisuutta hyödynnettiin aiheen ajankohtaisuuden esittelyssä.
Tutkimustulosten perusteella Kouvolan yläkoulut ovat rauhallisia, eikä opettajilla tai rehtoreilla ole ollut tarvetta käyttää heille suotuja oikeuksia usein. Alueellisia yhtenevyyksiä koulujen väliltä ei löytynyt, joten koulun sijainnilla ei näytä olevan merkitystä siihen, kuinka paljon tarkastus- ja haltuunotto-oikeutta joudutaan käyttämään. Haltuunotot ja tarkastukset eivät myöskään kohdistu yhteen tiettyyn luokka-asteeseen.