Arvoista arvojohtamiseen : case: Eksote
Jyräs, Jenni; Kapulainen, Kristiina (2015)
Jyräs, Jenni
Kapulainen, Kristiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502102092
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (Eksote) työskentelevien työntekijöiden kokemuksia siitä, miten arvot toteutuvat heidän työssään. Lisäksi selvitimme Eksoten arvojen merkitystä henkilöstölle.
Opinnäytetyössä hyödynsimme sekä alkuvuodesta 2014 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä toteutetun työhyvinvointikyselyn tuloksia että toukokuussa 2014 henkilöstölle suunnatun arvokyselyn tuloksia arvoihin liittyvien vastausten osalta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksina työhyvinvointikyselystä syntyi yksi pääluokka; Kuinka arvot toteutuvat päivittäisessä työssä ja sen alle neljä alaluokkaa: 1) kehityskeskustelu, 2) henkilöstön kyky vastaanottaa muutoksia, 3) Eksoten yhteisten arvojen tuntemus ja 4) erilaisuuden hyväksyminen. Arvokyselystä puolestaan muodostui kolme pääluokkaa kyselyn teemojen mukaisesti: 1) Eksoten tärkeimmät arvot, 2) Eksoten vähiten tärkeimmät arvot sekä 3) paras tapa ilmaista arvot.
Tulokset osoittavat, että arvot koetaan tärkeiksi ja niiden mukaan haluttaisiin toimia, mutta kiire ja puutteet arvojen jalkauttamisessa koetaan ongelmalliseksi. Muutoksen ja arvojen välillä on ristiriita. Tutkimuksellisesta näkökulmasta muutos nousee keskeiseksi arjen määrittäjäksi ja vastaukset antavat ymmärtää arvojen tietyllä tapaa hukkuvan kiireen ja jatkuvien muutosten sekaan.
Tuloksien perusteella voidaan todeta Eksoten henkilöstön pitävän asiakaslähtöistä tapaa tehdä työtä erittäin tärkeänä. Tuloksellisuus arvona miellettiin vähiten tärkeäksi. Se nähtiin negatiivisena ja se miellettiin täysin rahaan liittyväksi. Vastauksista käy ilmi, että alkuperäisiä arvoja ei ole avattu ja yksilöity. Ihmiset käsittävät arvot eri tavoin ja peilaavat niitä omaan arvomaailmaansa. Työntekijöiden vastauksissa nousi aito huoli asiakkaiden palveluiden ja avun saamisesta suhteessa rahaan. Tämä korostui jopa niin paljon, että on ehkä perusteltua epäillä tämän vaikuttavan työntekijöiden työssä jaksamiseen ja työn mielekkyyden löytämiseen.
Vertailtuamme aikaisempia tutkimuksia ja kirjallisuutta arvoihin ja arvojohtamiseen sekä niistä tehdyn kirjallisuuskatsauksen vertailun ja peilailun kautta rakentamalla tämän avulla menetelmän, jolla arvoja voidaan organisaatiossa menestyksekkäästi ja hallitusti jalkauttaa. Laadimme rungon muutosagentti toiminnan toteutukseen arvojen jalkauttamisen työkaluna. Sitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää jo nyt käytössä olevien menetelmien tukena ja jatkotyöskentelynä Eksotessa.
Asiasanat: Arvot, arvojohtaminen, strategiatyö, arvoristiriita, arvojen jalkauttaminen, muutosjohtaminen, muutosagentti.
Opinnäytetyössä hyödynsimme sekä alkuvuodesta 2014 Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä toteutetun työhyvinvointikyselyn tuloksia että toukokuussa 2014 henkilöstölle suunnatun arvokyselyn tuloksia arvoihin liittyvien vastausten osalta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia käyttäen.
Tuloksina työhyvinvointikyselystä syntyi yksi pääluokka; Kuinka arvot toteutuvat päivittäisessä työssä ja sen alle neljä alaluokkaa: 1) kehityskeskustelu, 2) henkilöstön kyky vastaanottaa muutoksia, 3) Eksoten yhteisten arvojen tuntemus ja 4) erilaisuuden hyväksyminen. Arvokyselystä puolestaan muodostui kolme pääluokkaa kyselyn teemojen mukaisesti: 1) Eksoten tärkeimmät arvot, 2) Eksoten vähiten tärkeimmät arvot sekä 3) paras tapa ilmaista arvot.
Tulokset osoittavat, että arvot koetaan tärkeiksi ja niiden mukaan haluttaisiin toimia, mutta kiire ja puutteet arvojen jalkauttamisessa koetaan ongelmalliseksi. Muutoksen ja arvojen välillä on ristiriita. Tutkimuksellisesta näkökulmasta muutos nousee keskeiseksi arjen määrittäjäksi ja vastaukset antavat ymmärtää arvojen tietyllä tapaa hukkuvan kiireen ja jatkuvien muutosten sekaan.
Tuloksien perusteella voidaan todeta Eksoten henkilöstön pitävän asiakaslähtöistä tapaa tehdä työtä erittäin tärkeänä. Tuloksellisuus arvona miellettiin vähiten tärkeäksi. Se nähtiin negatiivisena ja se miellettiin täysin rahaan liittyväksi. Vastauksista käy ilmi, että alkuperäisiä arvoja ei ole avattu ja yksilöity. Ihmiset käsittävät arvot eri tavoin ja peilaavat niitä omaan arvomaailmaansa. Työntekijöiden vastauksissa nousi aito huoli asiakkaiden palveluiden ja avun saamisesta suhteessa rahaan. Tämä korostui jopa niin paljon, että on ehkä perusteltua epäillä tämän vaikuttavan työntekijöiden työssä jaksamiseen ja työn mielekkyyden löytämiseen.
Vertailtuamme aikaisempia tutkimuksia ja kirjallisuutta arvoihin ja arvojohtamiseen sekä niistä tehdyn kirjallisuuskatsauksen vertailun ja peilailun kautta rakentamalla tämän avulla menetelmän, jolla arvoja voidaan organisaatiossa menestyksekkäästi ja hallitusti jalkauttaa. Laadimme rungon muutosagentti toiminnan toteutukseen arvojen jalkauttamisen työkaluna. Sitä voidaan tulevaisuudessa hyödyntää jo nyt käytössä olevien menetelmien tukena ja jatkotyöskentelynä Eksotessa.
Asiasanat: Arvot, arvojohtaminen, strategiatyö, arvoristiriita, arvojen jalkauttaminen, muutosjohtaminen, muutosagentti.