Näkökulmia sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen : sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutuksen opinnäytetyö tutkimuksellisena kehittämishankkeena (ylempi ammattikorkeakoulututkinto)
Huotari, Päivi; Kivi, Jouko (2014)
Huotari, Päivi
Kivi, Jouko
Editoija
Ilkka Väänänen
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-221-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-221-5
Tiivistelmä
Ylempi ammattikorkeakoulututkinto vakinaistettiin vuonna 2005. Se on tarjonnut AMK-tutkinnon suorittaneille väylän jatkaa opintojaan, syventää ammatillista osaamistaan ja suorittaa ylempi korkeakoulututkinto. Ylempi ammattikorkeakoulututkinto vastaa osaltaan ammattikorkeakoulujen tehtävään harjoittaa elinkeinorakenteen huomioon ottavaa soveltavaa tutkimus- ja kehittämistyötä sekä yhdistää elinikäisen oppimisen muodolliseen tutkintokoulutukseen. Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot ovatkin vakiinnuttaneet asemansa ja profiloituneet erilaiseksi kuin yliopistojen maisteritutkinnot. Erilaisuus todentuu pedagogisissa ratkaisuissa ja erityisesti opinnäytetyössä, joka työelämän kehittämishankkeena on arvostettu ja duaalimallin mukaista ylemmän ammattikorkeakoulutuksen profiilia todentava malli.
Työelämäläheisenä ja työelämää kehittävänä koulutuksena ylempi ammattikorkeakoulututkinto on luonut ammattikorkeakouluille ja työelämälle mahdollisuuden yhteiseen työelämää ja sen tulevaisuutta palvelevan osaamisen kehittämiseen. Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa opiskelevat sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat ovat tärkeä ryhmä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistoiminnan kannalta, sillä valtion- ja kuntatalouden heikentynyt tilanne sekä ikääntyvä väestö eivät mahdollista nykyisellä palvelurakenteella laadukkaiden ja vaikuttavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista. Alalla pitkäänkin toimineet asiantuntijat voivat ylempää ammattikorkeakoulututkintoa opiskellessaan yhdistää alan kehittämishaasteet oppimistehtäviin ja opinnäytetöihin. Lahden ammattikorkeakoulussa Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus käynnistettiin vuonna 2006, ja koulutuksen aikana on lokakuuhun 2014 mennessä valmistunut 108 opinnäytetyötä. Opinnäytetyö muodostaa kolmasosan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavista opinnoista, ja opiskelijat ovat saaneet ja hakeneet opinnäytetyön aiheen ja kehittämishaasteen yleensä omasta organisaatiostaan. Opinnäytetyön lähtökohtana sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa on ollut, että se toteutuu aina tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kehittämishankkeen tarkoituksen ja tavoitteiden erottaminen tutkimuksen tarkoituksesta ja tavoitteista on ollut osalle opiskelijoista haasteellista. Tämän vuoksi ylempään ammattikorkeakoulutukseen osallistuneet opettajat ovat laatineet virallisen opinnäytetyönohjeen lisäksi opinnäytetyön käsikirjan käytännön oppaaksi helpottamaan kehittämishankkeen suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Tässä artikkelijulkaisussa esitellään opinnäytetyön käsikirja ja opinnäytetyön toteutuminen tutkimuksellisena kehittämishankkeena, toteutuneiden opinnäytetöiden aihealueet sekä kuusi opinnäytetyötä. Opinnäytetyöt ovat antaneet tärkeän panoksen ja resurssin sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen. Samalla ne ovat mahdollistaneet yhteisöllistä oppimista opiskelijoille, sosiaali- ja terveysalan työyhteisöille ja tietysti meille opettajille yhteisönä.
Työelämäläheisenä ja työelämää kehittävänä koulutuksena ylempi ammattikorkeakoulututkinto on luonut ammattikorkeakouluille ja työelämälle mahdollisuuden yhteiseen työelämää ja sen tulevaisuutta palvelevan osaamisen kehittämiseen. Ylempää ammattikorkeakoulututkintoa opiskelevat sosiaali- ja terveysalan asiantuntijat ovat tärkeä ryhmä sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämistoiminnan kannalta, sillä valtion- ja kuntatalouden heikentynyt tilanne sekä ikääntyvä väestö eivät mahdollista nykyisellä palvelurakenteella laadukkaiden ja vaikuttavien sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista. Alalla pitkäänkin toimineet asiantuntijat voivat ylempää ammattikorkeakoulututkintoa opiskellessaan yhdistää alan kehittämishaasteet oppimistehtäviin ja opinnäytetöihin. Lahden ammattikorkeakoulussa Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus käynnistettiin vuonna 2006, ja koulutuksen aikana on lokakuuhun 2014 mennessä valmistunut 108 opinnäytetyötä. Opinnäytetyö muodostaa kolmasosan ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavista opinnoista, ja opiskelijat ovat saaneet ja hakeneet opinnäytetyön aiheen ja kehittämishaasteen yleensä omasta organisaatiostaan. Opinnäytetyön lähtökohtana sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa on ollut, että se toteutuu aina tutkimuksellisena kehittämishankkeena. Kehittämishankkeen tarkoituksen ja tavoitteiden erottaminen tutkimuksen tarkoituksesta ja tavoitteista on ollut osalle opiskelijoista haasteellista. Tämän vuoksi ylempään ammattikorkeakoulutukseen osallistuneet opettajat ovat laatineet virallisen opinnäytetyönohjeen lisäksi opinnäytetyön käsikirjan käytännön oppaaksi helpottamaan kehittämishankkeen suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
Tässä artikkelijulkaisussa esitellään opinnäytetyön käsikirja ja opinnäytetyön toteutuminen tutkimuksellisena kehittämishankkeena, toteutuneiden opinnäytetöiden aihealueet sekä kuusi opinnäytetyötä. Opinnäytetyöt ovat antaneet tärkeän panoksen ja resurssin sosiaali- ja terveysalan kehittämiseen. Samalla ne ovat mahdollistaneet yhteisöllistä oppimista opiskelijoille, sosiaali- ja terveysalan työyhteisöille ja tietysti meille opettajille yhteisönä.