Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyön vahvistaminen
Latvala, Elina; Seppänen, Eeva-Kaisa (2015)
Latvala, Elina
Seppänen, Eeva-Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502202421
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502202421
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mahdollisuuksia vahvistaa varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli selvittää, millainen on yhteistyön tarve varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välillä, ja miten yhteistyötä voitaisiin vahvistaa. Työssä saatettiin varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun ammattilaisia yhteen keskustelemaan aiheesta.
Tutkimuksen teoreettisissa lähtökohdissa on tutkittu lapsen hyvinvointiin, varhaiskasvatukseen sekä lastensuojeluun liittyvää teoriaa pääosin varhaiskasvatusikäisiin lapsiin liittyen. Lisäksi teoriaosuudessa on pohdittu ekspansiivista oppimista ja yhteiskehittelyä työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin käyttäen avointa ryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui kymmenen varhaiskasvatuksen työntekijää, kaksi päiväkodin johtajaa, kaksi lastensuojelun sosiaalityöntekijää sekä yksi kaupungin palvelupäälliköistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyössä on kehityskohtia erityisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Yksi tärkeä kehityskohta on tiedottamisen haasteet lähinnä lastensuojelusta varhaiskasvatukseen. Tuloksissa korostui myös, että varhaiskasvatus voisi ottaa entistä matalammalla kynnyksellä yhteyttä lastensuojeluun, kun huoli lapsesta herää. Toisaalta varhaiskasvatuksen henkilöstön pitäisi osata ohjata asiakkaitaan perheitä tukevien peruspalveluiden piiriin hyvissä ajoin. Näistä peruspalveluista varhaiskasvatuksessa tarvittaisiin enemmän tietoa.
Yhteistyötä lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä tulisi lisätä ja käytäntöjä olemassa olevasta yhteistyöstä selkiyttää. Jatkossa tulisi luoda lisää yhteiskehittelyä tahojen välille ja saada keskusteluun mukaan johtajia, joilla olisi mahdollisuus toteuttaa muutoksia.
Tutkimuksen teoreettisissa lähtökohdissa on tutkittu lapsen hyvinvointiin, varhaiskasvatukseen sekä lastensuojeluun liittyvää teoriaa pääosin varhaiskasvatusikäisiin lapsiin liittyen. Lisäksi teoriaosuudessa on pohdittu ekspansiivista oppimista ja yhteiskehittelyä työssä.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin käyttäen avointa ryhmähaastattelua. Haastatteluihin osallistui kymmenen varhaiskasvatuksen työntekijää, kaksi päiväkodin johtajaa, kaksi lastensuojelun sosiaalityöntekijää sekä yksi kaupungin palvelupäälliköistä. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun yhteistyössä on kehityskohtia erityisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Yksi tärkeä kehityskohta on tiedottamisen haasteet lähinnä lastensuojelusta varhaiskasvatukseen. Tuloksissa korostui myös, että varhaiskasvatus voisi ottaa entistä matalammalla kynnyksellä yhteyttä lastensuojeluun, kun huoli lapsesta herää. Toisaalta varhaiskasvatuksen henkilöstön pitäisi osata ohjata asiakkaitaan perheitä tukevien peruspalveluiden piiriin hyvissä ajoin. Näistä peruspalveluista varhaiskasvatuksessa tarvittaisiin enemmän tietoa.
Yhteistyötä lastensuojelun ja varhaiskasvatuksen välillä tulisi lisätä ja käytäntöjä olemassa olevasta yhteistyöstä selkiyttää. Jatkossa tulisi luoda lisää yhteiskehittelyä tahojen välille ja saada keskusteluun mukaan johtajia, joilla olisi mahdollisuus toteuttaa muutoksia.