Aikuisopiskelijoiden sosiaalisen median hyödyntäminen
Myyryläinen, Päivi (2015)
Myyryläinen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042754
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Jyväskylän ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijoiden sosiaalisen median tuntemista, käyttötottumuksia ja sitä, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää eri yhteyksissä Jyväskylän ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta osakokonaisuudesta, joita olivat sosiaalisen median määrittäminen, yhteisöpalvelut muualla maailmassa ja tietoturva. Sosiaalisesta mediasta eli yhteisöllisestä mediasta kerrottiin yleisellä tasolla. Lisäksi esiteltiin sen piiriin kuuluvaa toimintaa. Muualla maailmassa käytettävistä yhteisöpalveluista tuotiin esille ne, joilla on suuria käyttäjämääriä. Tietoturvassa käsiteltiin salasanan merkitystä, tietosuojaa ja turvaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin verkkokyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä, joilla selvitettiin vastaajien taustatietoja, eri sosiaalisen median kanavien tuntemusta ja niiden käyttämistä. Kyselyssä pyydettiin myös arvioimaan omaa osaamista sosiaalisen median eri osa-alueilla. Kysely lähetettiin verkkokyselynä elokuussa 2014 Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden aikuisopiskelijoille. Aikuisopiskelijat olivat aloittaneet liiketalouden opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulussa vuosina 2011 – 2014 ja näissä ryhmissä oli yhteensä 126 aikuisopiskelijaa joille kysely lähetettiin. Kyselyyn vastasi 74 aikuisopiskelijaa ja kyselyn vastausprosentti oli
59 %.
Tutkimuksesta selvisi, että sosiaalista mediaa käytettiin lähes päivittäin. Älypuhelimet, tabletit, iPhonet ja liikkuva laajakaista antavat mahdollisuuden hyödyntää sosiaalista mediaa paikasta riippumatta sekä vapaa-ajalla että työssä. Eri sosiaalisen median kanaville löytyi paljon käyttöehdotuksia liittyen opiskeluun ja työhön. Koulutuksen järjestäjällä on tutkimustuloksen avulla tietoa aikuisopiskelijoiden valmiuksista ja toiveista hyödyntää sosiaalista mediaa opiskelussa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta osakokonaisuudesta, joita olivat sosiaalisen median määrittäminen, yhteisöpalvelut muualla maailmassa ja tietoturva. Sosiaalisesta mediasta eli yhteisöllisestä mediasta kerrottiin yleisellä tasolla. Lisäksi esiteltiin sen piiriin kuuluvaa toimintaa. Muualla maailmassa käytettävistä yhteisöpalveluista tuotiin esille ne, joilla on suuria käyttäjämääriä. Tietoturvassa käsiteltiin salasanan merkitystä, tietosuojaa ja turvaa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, joka toteutettiin verkkokyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi sekä avoimia että strukturoituja kysymyksiä, joilla selvitettiin vastaajien taustatietoja, eri sosiaalisen median kanavien tuntemusta ja niiden käyttämistä. Kyselyssä pyydettiin myös arvioimaan omaa osaamista sosiaalisen median eri osa-alueilla. Kysely lähetettiin verkkokyselynä elokuussa 2014 Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden aikuisopiskelijoille. Aikuisopiskelijat olivat aloittaneet liiketalouden opinnot Jyväskylän ammattikorkeakoulussa vuosina 2011 – 2014 ja näissä ryhmissä oli yhteensä 126 aikuisopiskelijaa joille kysely lähetettiin. Kyselyyn vastasi 74 aikuisopiskelijaa ja kyselyn vastausprosentti oli
59 %.
Tutkimuksesta selvisi, että sosiaalista mediaa käytettiin lähes päivittäin. Älypuhelimet, tabletit, iPhonet ja liikkuva laajakaista antavat mahdollisuuden hyödyntää sosiaalista mediaa paikasta riippumatta sekä vapaa-ajalla että työssä. Eri sosiaalisen median kanaville löytyi paljon käyttöehdotuksia liittyen opiskeluun ja työhön. Koulutuksen järjestäjällä on tutkimustuloksen avulla tietoa aikuisopiskelijoiden valmiuksista ja toiveista hyödyntää sosiaalista mediaa opiskelussa.