Lyömäsoittajan yhteismusiikin merkitys : Sosiokonstruktiivinen oppiminen ja seitsemän lastenlaulusovitusta
Nousiainen, Leena (2015)
Nousiainen, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052784
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen lyömäsoittajien yhteismusiikkia kolmella eri tavalla. Ensin pohdin sitä, miten musiikin oppiminen tapahtuu ja mitkä ovat opettajan keinot kokonaisvaltaisen ja hyvän musiikin opettamisen tuottamiseen. Toisena puran kyselytutkimuksen vastaukset, jonka teetin lyömäsoitintenopettajille anonyymisti. Kysyin muun muassa mitä mieltä he ovat lyömäsoittajien yhteismusiikista ja onko sitä tarpeeksi. Kolmantena tein oppimiseen ja yhteismusiikkiin liittyen seitsemän lastenlaulusovitusta pienille lyömäsoitinkokoonpanoille. Kappaleet on ajateltu juuri suomalaiselle lapselle. Sovituksia ei liitetä julkaistavaan opinnäytetyöhön.
Opinnäytetyöni tarkoitus on herättää keskustelua siitä, toteutuuko lyömäsoittajien yhteismusiikki jo varhaisimmista opiskeluvuosista lähtien. Lisäksi nostan ajatuksia esiin siitä, että opettajan tulisi olla tietoinen keinoista, joilla hän opettaa ja opettamisen pitäisi olla yksilöopetuksen ja valmennuksen lisäksi yhteismusiikin tekemiseen keskittyvää.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat juuri sellaiset, kuin olin olettanutkin. Yhteismusiikkia on lyömäsoittajille ja opettajat ovat siinä itse aktiivisia suurimmaksi osin. Myös kysyntää sovitusteni kaltaisille materiaaleille löytyy, sekä ylipäätänsä suomalaiselle lapselle tehdylle marimbamateriaalille.
Aiheet, joita käsittelen raapaisevat vain pintaa siitä, että saman aineen opettajien pitäisi keskustella enemmän toistensa kanssa. Jakaa ajatuksia, pohtia opettamista ja sen keinoja sekä tehdä materiaaleja yhdessä ja yksin.
Opinnäytetyöni tarkoitus on herättää keskustelua siitä, toteutuuko lyömäsoittajien yhteismusiikki jo varhaisimmista opiskeluvuosista lähtien. Lisäksi nostan ajatuksia esiin siitä, että opettajan tulisi olla tietoinen keinoista, joilla hän opettaa ja opettamisen pitäisi olla yksilöopetuksen ja valmennuksen lisäksi yhteismusiikin tekemiseen keskittyvää.
Kyselytutkimuksen tulokset olivat juuri sellaiset, kuin olin olettanutkin. Yhteismusiikkia on lyömäsoittajille ja opettajat ovat siinä itse aktiivisia suurimmaksi osin. Myös kysyntää sovitusteni kaltaisille materiaaleille löytyy, sekä ylipäätänsä suomalaiselle lapselle tehdylle marimbamateriaalille.
Aiheet, joita käsittelen raapaisevat vain pintaa siitä, että saman aineen opettajien pitäisi keskustella enemmän toistensa kanssa. Jakaa ajatuksia, pohtia opettamista ja sen keinoja sekä tehdä materiaaleja yhdessä ja yksin.