Sourcing guide to small- and medium enterprises: Case Alibaba
Hulkko, Ville (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503082871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503082871
Tiivistelmä
Sourcing-opas pienille- & keskisuurille yrityksille kehitettiin työkaluksi osana Raknar Oy:n idän-kaupan hankintatoimia. Työn tavoite on tunnistaa eroavia avaintekijöitä Suomen & Kiinan kauppakulttuurien välillä, ja tarjota käytännön toimintamalleja hankinnan & liikesuhteiden rakentamisen tehostamiseksi. Viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin Alibaba.com –portaalia, syksyllä 2014 Yhdysvalloissa ennätyssuureen pörssilistaukseen yltänyttä idän-kaupan välittäjäpalvelua (NYSE: BABA).
Tutkimus tarjosi holistisen, pintapuoleisen katsauksen Kiinan-kaupan erityispiirteisiin, trendeihin sekä kulttuurillisiin eroavaisuuksiin, sekä tunnisti toimintamallit logistiikan, maahantuonnin, riskien välttämisen, liikeneuvotteluiden sekä Alibaban optimaalisten hyödyntämismahdollisuuksien soveltamiseen PK-skaalassa.
Työn 3. kappaletta suositellaan luettavaksi kaikille PK-yritysten operatiivisessa johdossa toimiville, jotka suunnittelevat tai jo harjoittavat idän-kauppaa, Kiinan-kauppaa ja/tai mannertenvälistä hankintaa. Työn on tarkoitus olla ennen kaikkea yleistietoisuutta lisäävä, sekä omatoimiseen jatkotutkimukseen kannustava. Siksipä työ kehoittaakin lukijaa toimialakohtaisiin jatkotutkimuksiin, sekä yhteistyöhön idän-kaupan konsulttien kanssa.
Tutkimus tarjosi holistisen, pintapuoleisen katsauksen Kiinan-kaupan erityispiirteisiin, trendeihin sekä kulttuurillisiin eroavaisuuksiin, sekä tunnisti toimintamallit logistiikan, maahantuonnin, riskien välttämisen, liikeneuvotteluiden sekä Alibaban optimaalisten hyödyntämismahdollisuuksien soveltamiseen PK-skaalassa.
Työn 3. kappaletta suositellaan luettavaksi kaikille PK-yritysten operatiivisessa johdossa toimiville, jotka suunnittelevat tai jo harjoittavat idän-kauppaa, Kiinan-kauppaa ja/tai mannertenvälistä hankintaa. Työn on tarkoitus olla ennen kaikkea yleistietoisuutta lisäävä, sekä omatoimiseen jatkotutkimukseen kannustava. Siksipä työ kehoittaakin lukijaa toimialakohtaisiin jatkotutkimuksiin, sekä yhteistyöhön idän-kaupan konsulttien kanssa.