OPPIMISTULOSTIETOJEN HYÖDYNTÄMINEN AMMATILLISESSA PERUSKOULUTUKSESSA : Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä kehitetty toimintatapa oppimistulostietojen hyödyntämiseksi
Mäntykangas, Ulla (2015)
Mäntykangas, Ulla
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201502182335
Tiivistelmä
Ammatillisissa perustutkinnoissa otettiin käyttöön ammattiosaamisen näytöt osaksi opiskelijan arviointia 1.8.2006 alkaen. Ammattiosaamisen näytössä opiskelija osoittaa mahdollisimman aidossa työtilanteessa työpaikalla tai oppilaitoksessa kuinka hyvin hän hallitsee työelämän vaatiman ammattitaidon. Ammattiosaamisen näyttöjen käyttöönoton myötä on kehitetty kansallista oppimistulosten arviointi- ja seurantajärjestelmää, jossa oppimistulos-tiedot voidaan koota ammattiosaamisen näytöistä. Tavoitteena on, että oppimistulostiedon avulla voidaan seurata koulutuksen tuottamaa osaamista sekä tukea koulutuksen järjestäjän itsearviointia ja ammatillisen koulutuksen laadun kehittämistä. Oppimistulostietoja kerätään tutkinnoittain ammattiosaamisen näyttöjen arvosanoista sekä opettajille, opiskelijoille ja työelämän edustajille suunnattu ammattiosaamisen näyttöjen suunnittelua, toteuttamista ja arviointia koskevista taustakyselyistä. Tuloksista julkistetaan palauteraportti koulutuksen järjestäjälle sekä tutkintokohtainen kansallinen raportti.
Opinnäytetyöni käsitteli Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä kehittämääni toimintamallia oppimistulostietojen hyödyntämiseksi. Oppimistulostietojen ja taustakyselyjen vastauksien kokoaminen on koulutuksen järjestäjälle usein toimintaa, jonka tuloksia ei kattavasti hyödynnetä oman toiminnan kehittämisessä. Ongelmanratkaisukeskeinen opinnäytetyöni esitteli mallin, miten koulutuksen järjestäjän toiminnasta saadut tulokset voidaan tiedottaa ja hyödyntää systemaattisemmin. Malli on kehitetty osaksi Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän lakisääteisen ammattiosaamisen näyttöjen toimielimen toimintaa. Toimielimen tehtävänä on mm. ammattiosaamisen näyttötoiminnan laadun varmennus. Kerättyjen oppimistulostietojen hyödyntäminen ja siihen liittyvän prosessin kehittäminen ja juurruttaminen osaksi vakiintunutta käytäntöä on merkittävää ammattiosaamisen näyttöjen laadun varmentamiseksi, sekä opiskelijan arvioinnin ja siihen liittyvän toiminnan parantamiseksi Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä.
Opinnäytetyöni käsitteli Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä kehittämääni toimintamallia oppimistulostietojen hyödyntämiseksi. Oppimistulostietojen ja taustakyselyjen vastauksien kokoaminen on koulutuksen järjestäjälle usein toimintaa, jonka tuloksia ei kattavasti hyödynnetä oman toiminnan kehittämisessä. Ongelmanratkaisukeskeinen opinnäytetyöni esitteli mallin, miten koulutuksen järjestäjän toiminnasta saadut tulokset voidaan tiedottaa ja hyödyntää systemaattisemmin. Malli on kehitetty osaksi Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymän lakisääteisen ammattiosaamisen näyttöjen toimielimen toimintaa. Toimielimen tehtävänä on mm. ammattiosaamisen näyttötoiminnan laadun varmennus. Kerättyjen oppimistulostietojen hyödyntäminen ja siihen liittyvän prosessin kehittäminen ja juurruttaminen osaksi vakiintunutta käytäntöä on merkittävää ammattiosaamisen näyttöjen laadun varmentamiseksi, sekä opiskelijan arvioinnin ja siihen liittyvän toiminnan parantamiseksi Jokilaaksojen koulutuskuntayhtymässä.