Projektinhallintaprosessin kehittäminen ja laadunhallinta
Grönman, Mikko (2015)
Grönman, Mikko
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503042750
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehtävänä oli kehittää Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle projektinhallintaprosessi. Tutkimuksessa perehdyttiin niin projektinhallinnan, prosessijohtamisen kuin laadunhallinnan teorioihin. Prosessin suunnittelussa huomioitiin edellä mainittujen teorioiden lisäksi palvelukeskuksen toimintaympäristö sekä kyseisen organisaation odotukset kehitettävälle projektinhallintaprosessille.
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksessa toteutetaan projekteja yhä enenevissä määrin. Projektitoiminnan laajuuden lisäksi opinnäytetyössä huomioitiin palvelukeskuksen keskeisimmät projektityypit. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää näitä projektityyppejä varten yksi geneerinen projektinhallintaprosessi, joka on sopeutettavissa jokaisella suorituskerralla projektityypin vaatimusten mukaiseksi.
Opinnäytetyö toimi osallistavana tutkimuksena ja sen aikana toteutettiin yksi kysely kehitetyn projektinhallintaprosessin tuleville sisäisille asiakkaille sekä yksi kysely sitä toteuttaville asiantuntijoille. Kyselyiden lisäksi toteutettiin teemahaastattelu, jolla selvitettiin projektisalkunhallinnan ja tulevan prosessiomistajan odotuksia tutkimuksessa kehitetylle projektinhallintaprosessille. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja lähestymistavaksi oli valittu toiminnallinen tutkimus.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi geneerinen projektinhallintaprosessi, joka antaa Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle hyvän lähtökohdan yh-tenäisille projektinhallinnan toimille. Kehitetty projektinhallintaprosessi sopeutuu toteutettavan projektin vaatimuksien mukaisesti niin perinteisen toteutusmallin kuin ketterän toimintamallin mukaisesti ja näin täyttää sille asetetut yleiskäyttöisyyden vaatimukset. Projektinhallintaprosessiin sisällytetyt laadulliset kontrollitoiminnot mahdollistavat suorituksen aikaisen ohjauksen lisäksi toimintamallin kokonaisvaltaisen kehittämisen ja luovat näin mahdollisuuden optimoida prosessia organisaation osaamis- ja kypsyystason kasvaessa.
Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksessa toteutetaan projekteja yhä enenevissä määrin. Projektitoiminnan laajuuden lisäksi opinnäytetyössä huomioitiin palvelukeskuksen keskeisimmät projektityypit. Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää näitä projektityyppejä varten yksi geneerinen projektinhallintaprosessi, joka on sopeutettavissa jokaisella suorituskerralla projektityypin vaatimusten mukaiseksi.
Opinnäytetyö toimi osallistavana tutkimuksena ja sen aikana toteutettiin yksi kysely kehitetyn projektinhallintaprosessin tuleville sisäisille asiakkaille sekä yksi kysely sitä toteuttaville asiantuntijoille. Kyselyiden lisäksi toteutettiin teemahaastattelu, jolla selvitettiin projektisalkunhallinnan ja tulevan prosessiomistajan odotuksia tutkimuksessa kehitetylle projektinhallintaprosessille. Tutkimusmenetelmänä oli laadullinen tutkimus ja lähestymistavaksi oli valittu toiminnallinen tutkimus.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi geneerinen projektinhallintaprosessi, joka antaa Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskukselle hyvän lähtökohdan yh-tenäisille projektinhallinnan toimille. Kehitetty projektinhallintaprosessi sopeutuu toteutettavan projektin vaatimuksien mukaisesti niin perinteisen toteutusmallin kuin ketterän toimintamallin mukaisesti ja näin täyttää sille asetetut yleiskäyttöisyyden vaatimukset. Projektinhallintaprosessiin sisällytetyt laadulliset kontrollitoiminnot mahdollistavat suorituksen aikaisen ohjauksen lisäksi toimintamallin kokonaisvaltaisen kehittämisen ja luovat näin mahdollisuuden optimoida prosessia organisaation osaamis- ja kypsyystason kasvaessa.