Paikallislehti Mäntsälän yritystoiminnan maineen muodostajana
Häkli, Kaisu; Ekbom, Jenna (2015)
Häkli, Kaisu
Ekbom, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503092873
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaisen kuvan Mäntsälän Uutiset antavat Mäntsälän yrityksistä ja yritystoiminnasta. Tätä tutkittiin Mäntsälän Uutisten verkkojulkaisujen pohjalta 1.10.2012 - 31.10.2014. Tämän tutkimuksen tutkimuskysymys oli: Millaisen maineen Mäntsälän Uutiset luo Mäntsälän yritystoiminnasta? Tutkimuksen tulosten avulla voidaan pyrkiä muokkaamaan paikallislehden vaikutusta yritystoiminnan maineeseen.
Teoreettinen pohja tutkimukselle rakentuu viestinnän ja maineen teoriasta. Tutkielmassa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää sekä täydentävänä osana kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Täydentävänä osana laadittiin kyselytutkimus Mäntsälän Uutisten toimittajille. Tutkielman aineisto koottiin erilaisiin taulukoihin analysoitavaksi.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Mäntsälän yritystoiminnan maine paikallislehden verkkojulkaisussa on neutraali. Yrityksiin ja yritystoimintaan liittyvistä jutuista 73 % oli neutraaleja. Jutuista positiivisia oli 17 % ja negatiivisia loput 10 %. Kyselytutkimuksesta selvisi, että toimittajat voivat vaikuttaa kirjoittamiensa juttujen sävyyn. Lähtökohtana täytyy kuitenkin olla, että jutun sävy on neutraali.
Teoreettinen pohja tutkimukselle rakentuu viestinnän ja maineen teoriasta. Tutkielmassa käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää sekä täydentävänä osana kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Täydentävänä osana laadittiin kyselytutkimus Mäntsälän Uutisten toimittajille. Tutkielman aineisto koottiin erilaisiin taulukoihin analysoitavaksi.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Mäntsälän yritystoiminnan maine paikallislehden verkkojulkaisussa on neutraali. Yrityksiin ja yritystoimintaan liittyvistä jutuista 73 % oli neutraaleja. Jutuista positiivisia oli 17 % ja negatiivisia loput 10 %. Kyselytutkimuksesta selvisi, että toimittajat voivat vaikuttaa kirjoittamiensa juttujen sävyyn. Lähtökohtana täytyy kuitenkin olla, että jutun sävy on neutraali.