Unity3D:n käyttö pelikehityksessä
Junttila, Henri (2015)
Junttila, Henri
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503113035
Tiivistelmä
Alun perin opinnäytetyön tavoitteena oli vain tutustuttaa käyttäjä Unity3D:n kehitysympäristöön, mutta työn edetessä siihen lisättiin myös esimerkkiprojekti. Opinnäytetyössä esitellään Unity3D:n lisäksi työkaluja, jotka toimivat sen kanssa hyvin yhteen.
Esimerkkiprojektissa kokeiltiin Terrain-komponentin käyttöä maastona peliprototyypissä, jossa vaaditaan maaston tosiaikaista muokkautumista. Työn esimerkkiprojektia varten tehtiin grafiikat itse käyttäen 3D-mallinnustyökalu Blenderiä 3D-mallinnukseen ja kuvankäsittelyohjelma Photoshopia pintakuvioiden ja muiden grafiikoiden tekemistä varten. Esimerkkiprojektin ympäristönä toimi vedessä kelluva jäälohkare. Vesi toteutettiin kolmannen osapuolen komponentilla.
Työssä esiteltiin Unity3D:n perusominaisuudet ja lisäksi tehtiin esimerkkiprojekti, jossa tutustuttiin Terrain-komponenttiin ja kokeiltiin sitä. Komponentti toimi peliprototyypissä, mutta osoittautui rajoittuneeksi jatkokehitystä ajatellen. Esimerkkiprojektia tehdessä todettiin Unity Editorin lyhentävän kehitysaikaa.
Esimerkkiprojektissa kokeiltiin Terrain-komponentin käyttöä maastona peliprototyypissä, jossa vaaditaan maaston tosiaikaista muokkautumista. Työn esimerkkiprojektia varten tehtiin grafiikat itse käyttäen 3D-mallinnustyökalu Blenderiä 3D-mallinnukseen ja kuvankäsittelyohjelma Photoshopia pintakuvioiden ja muiden grafiikoiden tekemistä varten. Esimerkkiprojektin ympäristönä toimi vedessä kelluva jäälohkare. Vesi toteutettiin kolmannen osapuolen komponentilla.
Työssä esiteltiin Unity3D:n perusominaisuudet ja lisäksi tehtiin esimerkkiprojekti, jossa tutustuttiin Terrain-komponenttiin ja kokeiltiin sitä. Komponentti toimi peliprototyypissä, mutta osoittautui rajoittuneeksi jatkokehitystä ajatellen. Esimerkkiprojektia tehdessä todettiin Unity Editorin lyhentävän kehitysaikaa.