”Kattokaa, Duudson-Jukka hyppää!” : Brändit päiväkodissa
Ahola, Miia; Närhi, Jonna (2015)
Ahola, Miia
Närhi, Jonna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503123080
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelemme brändien ja tavaramerkkien ilmenemistä päiväkodeissa. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten eri brändit näkyvät päiväkotiympäristössä ja millainen rooli niillä on lasten välisessä vuorovaikutuksessa. Yhteistyökumppaneinamme oli kaksi seinäjokelaista päiväkotia, joiden esikouluryhmissä tutkimus toteutettiin syksyn 2014 aikana.
Jaamme teoriaosuuden tässä opinnäytetyössä kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa käsitellään brändejä; määrittelemme mitä brändit ovat, miten ne liittyvät lasten elämään, sekä tarkastelemme kulutuskulttuuria ennen ja nyt. Teorian toinen osuus puolestaan käsittelee vuorovaikutusta. Siinä kuvaamme yleisesti lasten välistä vuorovaikutusta, miten leikki liittyy vuorovaikutukseen sekä käymme läpi myös sitä, miten pelit ja muu teknologia voivat vaikuttaa lasten väliseen vuorovaikutukseen.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme havainnointia. Havainnointimateriaalin analysoimme teemoittelemalla. Tutkimustulokset osoittavat, että brändejä esiintyy päiväkotiympäristössä ja lasten puheissa paljon, ja että lapset saattavat käyttää tietynlaisia leluja esimerkiksi osoittamaan heidän valtaansa suhteessa muihin lapsiin. Brändit myös yhdistävät lapsia ja luovat heille yhteenkuuluvuuden tunnetta.
Jaamme teoriaosuuden tässä opinnäytetyössä kahteen osaan. Ensimmäisessä osiossa käsitellään brändejä; määrittelemme mitä brändit ovat, miten ne liittyvät lasten elämään, sekä tarkastelemme kulutuskulttuuria ennen ja nyt. Teorian toinen osuus puolestaan käsittelee vuorovaikutusta. Siinä kuvaamme yleisesti lasten välistä vuorovaikutusta, miten leikki liittyy vuorovaikutukseen sekä käymme läpi myös sitä, miten pelit ja muu teknologia voivat vaikuttaa lasten väliseen vuorovaikutukseen.
Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä käytimme havainnointia. Havainnointimateriaalin analysoimme teemoittelemalla. Tutkimustulokset osoittavat, että brändejä esiintyy päiväkotiympäristössä ja lasten puheissa paljon, ja että lapset saattavat käyttää tietynlaisia leluja esimerkiksi osoittamaan heidän valtaansa suhteessa muihin lapsiin. Brändit myös yhdistävät lapsia ja luovat heille yhteenkuuluvuuden tunnetta.