Jäämies ja Keijutyttö
Sarinko, Joonas (2015)
Sarinko, Joonas
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503153176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503153176
Tiivistelmä
Taiteellinen opinnäytetyö Jäämies ja keijutyttö on pitkän elokuvan käsikirjoitus. Sen genre on romanttinen komedia. Työn raporttiosuuden keskitytään siihen, miten tehdä käsikirjoituksesta kaupallisesti kiinnostava.
Suomalaiset komediaelokuvat ovat perinteisesti olleet farsseja ja sketsihuumoria. Romanttinen komedia on tarkoittanut Suomessa pitkään Hollywoodista tulevia, lähinnä naiskatsojille suunnattuja kepeitä ja romanttisia elokuvia. Elokuvan käsikirjoittamista käsitteleviä oppaita löytyy runsaasti, jotka mahdollistavat sellaisen kirjoittamisen vasta-alkajallekin. Käytin työtäni varten eritoten Robert Mckeen ja Linda Segerin oppaita hyödykseni. Mckee painottaa, että on ensin osattava kirjoittaa kaavamaisia elokuvia voidakseen sitten erota siitä. Seger jakaa myyvän käsikirjoituksen osat kolmeen alueeseen; markkinoitavuus, omaperäisyys ja rakenne. Kun kaikki osa-alueet ovat huolella suunniteltuja sekä pohdittua, käsikirjoituksen laatu paranee.
Luovan työn prosessi on pitkä kokonaisuus. Se on aina tekijäkeskeistä ja yksilöllistä, vaikka yhtäläisyyksiä voidaan aina tehdä muiden ja itsen välillä. Lopullisen työn aikaansaaminen vaatii tekijältään määrätietoista päättäväisyyttä saada prosessi alusta loppuun. Tekijän tuleekin asettaa itselleen selkeät tavoitteet siitä mitä hän haluaa saavuttaa saavuttaakseen ne.
Suomalaiset komediaelokuvat ovat perinteisesti olleet farsseja ja sketsihuumoria. Romanttinen komedia on tarkoittanut Suomessa pitkään Hollywoodista tulevia, lähinnä naiskatsojille suunnattuja kepeitä ja romanttisia elokuvia. Elokuvan käsikirjoittamista käsitteleviä oppaita löytyy runsaasti, jotka mahdollistavat sellaisen kirjoittamisen vasta-alkajallekin. Käytin työtäni varten eritoten Robert Mckeen ja Linda Segerin oppaita hyödykseni. Mckee painottaa, että on ensin osattava kirjoittaa kaavamaisia elokuvia voidakseen sitten erota siitä. Seger jakaa myyvän käsikirjoituksen osat kolmeen alueeseen; markkinoitavuus, omaperäisyys ja rakenne. Kun kaikki osa-alueet ovat huolella suunniteltuja sekä pohdittua, käsikirjoituksen laatu paranee.
Luovan työn prosessi on pitkä kokonaisuus. Se on aina tekijäkeskeistä ja yksilöllistä, vaikka yhtäläisyyksiä voidaan aina tehdä muiden ja itsen välillä. Lopullisen työn aikaansaaminen vaatii tekijältään määrätietoista päättäväisyyttä saada prosessi alusta loppuun. Tekijän tuleekin asettaa itselleen selkeät tavoitteet siitä mitä hän haluaa saavuttaa saavuttaakseen ne.