Kuvallisen toiminnan suunnittelu ja ohjaaminen integroidussa iltapäiväkerhoryhmässä
Utriainen, Jenna; Myllys, Jenni (2015)
Utriainen, Jenna
Myllys, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503052802
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli kehittää uutta toimintaa iltapäiväkerhoon. Opinnäyteyö toteutettiin yhteistyössä Kansallisen Lastenliiton kanssa. Toiminta oli suunnattu 6-8 – vuotiaille lapsille, joista osalla oli erityisen tuen tarpeita. Työntekijät valitsivat kahdeksan hengen ryhmän, jolle ohjasimme neljä erilaista kuvallisen ilmaisun toimintatuokiota tammikuussa 2015. Opinnäytetyömme tavoitteena oli tarjota lapsille ilon ja onnistumisen kokemuksia. Lisäksi henkilökohtaisena tavoitteenamme oli kehittää omaa ohjaajuutta esimerkiksi ryhmänohjaustaitojen osalta. Asetimme jokaiselle neljälle toimintakerralle omat tavoitteet, jotka mahdollistivat toiminnan kannattavuuden arvioinnin jatkoa ajatellen.
Pyysimme palautetta toiminnasta sekä toimintaan osallistuneilta lapsilta että työntekijöiltä. Lisäksi reflektoimme ja havainnoimme toimintaa sekä kirjoitimme jokaisen toimintakerran jälkeen oppimispäiväkirjaa. Palautteen ja omien havaintojen avulla pystyimme arvioimaan tavoitteiden toteutumista. Toimintatuokiot tarjosivat lapsille iloa ja onnistumisen kokemuksia sekä toivat miellyttävää vaihtelua iltapäiväkerhon arkeen. Työntekijöiden mukaan kehittämäämme toimintaa voidaan käyttää jatkossa, mikäli resurssit siihen riittävät. Havaitsimme motivoituneen, sensitiivisen ja kannustavan ohjaajan luovan mahdollisuudet toiminnan onnistumiselle. Kaiken kaikkiaan koimme onnistuneemme saavuttamaan opinnäytetyön tavoitteet.
Pyysimme palautetta toiminnasta sekä toimintaan osallistuneilta lapsilta että työntekijöiltä. Lisäksi reflektoimme ja havainnoimme toimintaa sekä kirjoitimme jokaisen toimintakerran jälkeen oppimispäiväkirjaa. Palautteen ja omien havaintojen avulla pystyimme arvioimaan tavoitteiden toteutumista. Toimintatuokiot tarjosivat lapsille iloa ja onnistumisen kokemuksia sekä toivat miellyttävää vaihtelua iltapäiväkerhon arkeen. Työntekijöiden mukaan kehittämäämme toimintaa voidaan käyttää jatkossa, mikäli resurssit siihen riittävät. Havaitsimme motivoituneen, sensitiivisen ja kannustavan ohjaajan luovan mahdollisuudet toiminnan onnistumiselle. Kaiken kaikkiaan koimme onnistuneemme saavuttamaan opinnäytetyön tavoitteet.