Terveysosaamisen edistäminen seksuaaliopetuksen avulla 8.-luokkalaisille Tuusulassa Hyökkälän yläasteella
Takala, Vilma; Hakasalo, Katja (2015)
Takala, Vilma
Hakasalo, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503133117
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida seksuaaliterveyttä edistävät oppitunnit kahdelle 8.luokan luokkaryhmälle Hyökkälän yläasteella. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään nuorten ohjausta, terveyslukutaitoa ja terveyskäyttäytymistä, seksuaaliterveyden edistämistä ja raskauden ehkäisymenetelmiä. Opinnäytetyön teoreettisena lähtökohtana oli terveyslukutaito ja konstruktivistinen oppimiskäsitys. Terveyslukutaito tarkoittaa luku- ja kirjoitustaitoa ja sen lisäksi kokemusta, miten nuori voi vaikuttaa erilaisilla valinnoilla terveyteensä. Terveyslukutaidon kehittyessä nuoren terveysosaaminen lisääntyy, mikä näkyy terveyskäyttäytymisenä.
Oppitunnit pidettiin syksyllä 2014 Hyökkälän yläasteella 8A ja 8D luokkaryhmille. Oppitunteja oli kaksi ja ne kestivät 45 minuuttia. Oppituntien aiheet olivat raskauden ehkäisymenetelmät ja kriittinen terveyslukutaito. Oppitunneilla käytettiin ohjausmenetelmiä, jotka tukivat oppilaan kykyä etsiä tietoa, ymmärtää ja käyttää sitä. Oppitunnit perustuivat valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, jossa on määritelty 8.-luokkalaisten terveystiedon oppimäärän kriteerit.
Oppitunteja arvioitiin kyselyllä, jossa käytettiin jana–arviointia. Arvioinnin tarkoituksena oli kartoittaa oppilaiden ajatuksia oppituntien sisällöstä, ohjausmenetelmistä, ohjaajien toiminnasta ja oppituntien ilmapiiristä. Oppilaat arvioivat niitä kouluarvosanoin janalla 4-10. Aineisto analysoitiin kuvailemalla määriä. Oppituntien palautteesta selvisi, että oppilaat saivat uutta tietoa raskauden ehkäisystä. Palautteen mukaan ohjausmenetelmät olivat monipuolisia ja oppitunnin aiheista keskusteltiin luontevasti. Palautteen mukaan oppituntien ilmapiiri oli myönteinen, ohjaajilla oli riittävästi tietoa aiheesta ja ohjauksessa otettiin oppilaat hyvin huomioon.
Kouluyhteisö on merkittävässä roolissa seksuaaliterveyden edistäjänä, sillä peruskoulussa an-nettava seksuaalikasvatus vahvistaa nuoren omantunnon arvoa, itsetuntemusta ja –luottamusta sekä antaa turvallisen alun positiivisen seksuaalisuuden kasvuun. Kouluyhteisö vahvistaa nuoren terveyslukutaidon kehittymistä. Terveyslukutaidon avulla edistetään seksuaaliterveyttä ja terveysosaamista. Seksuaalikasvatukseen panostamalla voidaan vaikuttaa nuoren seksuaalikäyttäytymiseen ja seksuaaliseen hyvinvointiin.
Oppitunnit pidettiin syksyllä 2014 Hyökkälän yläasteella 8A ja 8D luokkaryhmille. Oppitunteja oli kaksi ja ne kestivät 45 minuuttia. Oppituntien aiheet olivat raskauden ehkäisymenetelmät ja kriittinen terveyslukutaito. Oppitunneilla käytettiin ohjausmenetelmiä, jotka tukivat oppilaan kykyä etsiä tietoa, ymmärtää ja käyttää sitä. Oppitunnit perustuivat valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan, jossa on määritelty 8.-luokkalaisten terveystiedon oppimäärän kriteerit.
Oppitunteja arvioitiin kyselyllä, jossa käytettiin jana–arviointia. Arvioinnin tarkoituksena oli kartoittaa oppilaiden ajatuksia oppituntien sisällöstä, ohjausmenetelmistä, ohjaajien toiminnasta ja oppituntien ilmapiiristä. Oppilaat arvioivat niitä kouluarvosanoin janalla 4-10. Aineisto analysoitiin kuvailemalla määriä. Oppituntien palautteesta selvisi, että oppilaat saivat uutta tietoa raskauden ehkäisystä. Palautteen mukaan ohjausmenetelmät olivat monipuolisia ja oppitunnin aiheista keskusteltiin luontevasti. Palautteen mukaan oppituntien ilmapiiri oli myönteinen, ohjaajilla oli riittävästi tietoa aiheesta ja ohjauksessa otettiin oppilaat hyvin huomioon.
Kouluyhteisö on merkittävässä roolissa seksuaaliterveyden edistäjänä, sillä peruskoulussa an-nettava seksuaalikasvatus vahvistaa nuoren omantunnon arvoa, itsetuntemusta ja –luottamusta sekä antaa turvallisen alun positiivisen seksuaalisuuden kasvuun. Kouluyhteisö vahvistaa nuoren terveyslukutaidon kehittymistä. Terveyslukutaidon avulla edistetään seksuaaliterveyttä ja terveysosaamista. Seksuaalikasvatukseen panostamalla voidaan vaikuttaa nuoren seksuaalikäyttäytymiseen ja seksuaaliseen hyvinvointiin.