Lemmikkieläinten omistajat ja kuluttajakäyttäytyminen
Savolainen, Jarmo (2015)
Savolainen, Jarmo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503183317
Tiivistelmä
Erilaiset lemmikit ovat aina olleet Suomessa suosittuja ja nykyään erityisesti kissojen ja
koirien määrät ovat maassamme nousseet paljon. Tämä lemmikkien määrän kasvu on
myös tehnyt lemmikkien tuotteiden ja tarvikkeiden myynnistä hyvin suositun alan
Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia erilaisten asioiden vaikutusta lemmikkien
tarvikkeiden ja ruokien myyntiin Suomessa. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja
aineisto kerättiin survey-menetelmällä käyttämällä kyselylomakkeita. Tutkimus suoritettiin
verkkokyselyn avulla päivinä 10-30 Marraskuussa 2014 ja kysely kohdistettiin lemmikinomistajille.
Tutkimus auttoi omalta osaltaan kuvailemaan lemmikinomistajien ostokäyttäytymistä,
kuinka paljon he käyttävät rahaa lemmikkien ruokkimiseen ja sopiviin
tarvikkeisiin sekä kuinka paljon lemmikinomistajat käyttävät verkkokauppaa ostamisessa.
Lisäksi yritettiin saada tietoa suosituista tavaramerkeistä ja mitkä asiat tekevät niistä
suosittuja
Tutkimukseen vastasi yhteensä 80 henkilöä. Vastaajien omistamat lemmikit olivat suurimmalta
osin kissoja ja koiria. Tutkimustulosten mukaan vastaajat suosivat erityisesti
lemmikeille tarkoitettuja kauppoja kuten Musti&Mirri, Faunatar ja Megaeläin. Vastaajat
myös suosivat verkkokaupan käyttöä, sanoen sen etujen olevan laaja tuotevalikoima ja
edulliset hinnat. Tietoa erilaisista kaupoista vastaajat sanoivat hakevansa monista eri
lähteistä kuten internetistä ja omilta ystäviltä. Ostaessaan tuotteita vastaajat väittivät
keskittyvänsä eniten niiden laatuun, helppoon saatavuuteen, edullisiin hintoihin sekä
sopivaan asiakaspalveluun. Lisäksi iso osa vastaajista olivat halukkaita käyttämään paljon
rahaa lemmikkinsä huoltamiseen, ainakin yli 80€ per kk.
koirien määrät ovat maassamme nousseet paljon. Tämä lemmikkien määrän kasvu on
myös tehnyt lemmikkien tuotteiden ja tarvikkeiden myynnistä hyvin suositun alan
Suomessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia erilaisten asioiden vaikutusta lemmikkien
tarvikkeiden ja ruokien myyntiin Suomessa. Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen ja
aineisto kerättiin survey-menetelmällä käyttämällä kyselylomakkeita. Tutkimus suoritettiin
verkkokyselyn avulla päivinä 10-30 Marraskuussa 2014 ja kysely kohdistettiin lemmikinomistajille.
Tutkimus auttoi omalta osaltaan kuvailemaan lemmikinomistajien ostokäyttäytymistä,
kuinka paljon he käyttävät rahaa lemmikkien ruokkimiseen ja sopiviin
tarvikkeisiin sekä kuinka paljon lemmikinomistajat käyttävät verkkokauppaa ostamisessa.
Lisäksi yritettiin saada tietoa suosituista tavaramerkeistä ja mitkä asiat tekevät niistä
suosittuja
Tutkimukseen vastasi yhteensä 80 henkilöä. Vastaajien omistamat lemmikit olivat suurimmalta
osin kissoja ja koiria. Tutkimustulosten mukaan vastaajat suosivat erityisesti
lemmikeille tarkoitettuja kauppoja kuten Musti&Mirri, Faunatar ja Megaeläin. Vastaajat
myös suosivat verkkokaupan käyttöä, sanoen sen etujen olevan laaja tuotevalikoima ja
edulliset hinnat. Tietoa erilaisista kaupoista vastaajat sanoivat hakevansa monista eri
lähteistä kuten internetistä ja omilta ystäviltä. Ostaessaan tuotteita vastaajat väittivät
keskittyvänsä eniten niiden laatuun, helppoon saatavuuteen, edullisiin hintoihin sekä
sopivaan asiakaspalveluun. Lisäksi iso osa vastaajista olivat halukkaita käyttämään paljon
rahaa lemmikkinsä huoltamiseen, ainakin yli 80€ per kk.