Info- ja raporttiportaali
Ryynänen, Sauli (2015)
Ryynänen, Sauli
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503213403
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja toteuttaa Enfon Service Desk -yksikölle info- ja raporttiportaali, jolla pääsee kätevästi käsiksi ajankohtaisiin info- ja raporttitietoihin. Portaali tuli toteuttaa web-pohjaisena, jotta sovellusta voidaan käyttää verkkoselaimella ja siitä voidaan toteuttaa myös seinänäyttönäkymä. Portaalin pitää pystyä esittämään ajankohtainen tieto selvästi sekä taltioimaan historiatietoja, joita voi jälkikäteen tarkastella järjestelmästä.
Järjestelmä toteutettiin käyttäen ASP.NET MVC –sovelluskehystä ja toteuttamiseen käytettiin C#, HTML ja JavaScript -kieliä. Järjestelmän tietokanta toteutettiin MVC-mallien mukaisesti SQL-kantana. Järjestelmässä käytettiin Google Charts –työkalua historiatietojen graafeja varten. Järjestelmän kehittämiseen käytettiin Microsoftin Visual Studiota sekä SQL-tietokantojen käsittelyyn Microsoft SQL Management Studio -työkalua.
Järjestelmä toimii Microsoft Windows Server 2008R2 –palvelimella, jonne on asennettu järjestelmän käyttöön IIS-websivupalvelin ja Microsoft SQL Server –tietokantapalvelin.
Työn tavoite saavutettiin: Toteutettu järjestelmä sopii hyvin ajankohtaisen tiedon ja tilastojen välittämiseen Service Deskissä
Järjestelmä toteutettiin käyttäen ASP.NET MVC –sovelluskehystä ja toteuttamiseen käytettiin C#, HTML ja JavaScript -kieliä. Järjestelmän tietokanta toteutettiin MVC-mallien mukaisesti SQL-kantana. Järjestelmässä käytettiin Google Charts –työkalua historiatietojen graafeja varten. Järjestelmän kehittämiseen käytettiin Microsoftin Visual Studiota sekä SQL-tietokantojen käsittelyyn Microsoft SQL Management Studio -työkalua.
Järjestelmä toimii Microsoft Windows Server 2008R2 –palvelimella, jonne on asennettu järjestelmän käyttöön IIS-websivupalvelin ja Microsoft SQL Server –tietokantapalvelin.
Työn tavoite saavutettiin: Toteutettu järjestelmä sopii hyvin ajankohtaisen tiedon ja tilastojen välittämiseen Service Deskissä