Tietohallintostrategia osaksi jokapäiväistä johtamista Hätäkeskuslaitoksessa
Fågel, Jesse (2015)
Fågel, Jesse
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503203395
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli saada nuorelle Hätäkeskuslaitokselle prosessit, joilla tietohallintostrategia laaditaan ja sitä ylläpidetään riittävällä tiheydellä. Tämä tarkoittaa muun muassa tietohallintoprosessin kehittämistä, sekä prosessin kehittämisprosessin laatimista. Tietohallintostrategia on tärkeä ohjenuora tietohallintoa ohjattaessa ja toteutettaessa. Vaikka se johdetaan usein muista strategioista, se antaa parhaimmillaan tukea yrityksen toiminnan- ja henkilöstösuunnitteluun sekä johtamiseen. Näin liittämällä se osaksi toimintaa, se ei jää irtonaiseksi, määräajoin päivitettäväksi paperiksi.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen. Kehitystyöhön ja sen empiiriseen osuuteen menetelmiksi valikoituivat osallistuva havainnointi ja teemahaastattelu-määritelmästä johdettu teemakeskustelu. Materiaalina työssä käytetään kirjallisuutta, keskusteluja, työpajoja, julkiset eli saatavilla olevat tietohallintostrategiat, valtiovarainministeriön, sisäministeriön ja Hätäkeskuslaitoksen strategiat sekä olemassa olevat ohjaus-/johtamismallit ja prosessit.
Työlle ja työssä kehittymiselle oli tärkeää kehittää tietohallintostrategiaa ja erityisesti sen liittämistä osaksi päivittäistä johtamista ja työskentelyä. Tietohallintostrategian ja sen päivitysprosessin tutkiminen opettivat analysoimaan tilannetta ja löytämään keinoja keskittyä oleelliseen. Prosessit, strategiat, lait ja asetukset, kokonaisarkkitehtuuri sekä johtaminen näyttäytyvät usein irrallisina komponentteina. Tutkimustyön tuloksena havaittu komponenteista muodostuva kokonaisuus on monipuolinen ja toisia osa-alueita tukeva paketti. Prosessien liittäminen osaksi strategian jalkauttamista ja toteuttamista tuovat strategian luontevasti osaksi jokapäiväistä toimintaa. Kun prosesseihin laaditaan yksinkertaiset ja tarkoituksenmukaiset mittarit, on prosessien, ja sitä kautta strategian toteutumisen seuranta sekä uudelleen kehittäminen jatkossa mahdollista ja mielekästä kohtuullisella työllä.
Opinnäytetyön tutkimuksellinen lähestymistapa on kvalitatiivinen eli laadullinen. Kehitystyöhön ja sen empiiriseen osuuteen menetelmiksi valikoituivat osallistuva havainnointi ja teemahaastattelu-määritelmästä johdettu teemakeskustelu. Materiaalina työssä käytetään kirjallisuutta, keskusteluja, työpajoja, julkiset eli saatavilla olevat tietohallintostrategiat, valtiovarainministeriön, sisäministeriön ja Hätäkeskuslaitoksen strategiat sekä olemassa olevat ohjaus-/johtamismallit ja prosessit.
Työlle ja työssä kehittymiselle oli tärkeää kehittää tietohallintostrategiaa ja erityisesti sen liittämistä osaksi päivittäistä johtamista ja työskentelyä. Tietohallintostrategian ja sen päivitysprosessin tutkiminen opettivat analysoimaan tilannetta ja löytämään keinoja keskittyä oleelliseen. Prosessit, strategiat, lait ja asetukset, kokonaisarkkitehtuuri sekä johtaminen näyttäytyvät usein irrallisina komponentteina. Tutkimustyön tuloksena havaittu komponenteista muodostuva kokonaisuus on monipuolinen ja toisia osa-alueita tukeva paketti. Prosessien liittäminen osaksi strategian jalkauttamista ja toteuttamista tuovat strategian luontevasti osaksi jokapäiväistä toimintaa. Kun prosesseihin laaditaan yksinkertaiset ja tarkoituksenmukaiset mittarit, on prosessien, ja sitä kautta strategian toteutumisen seuranta sekä uudelleen kehittäminen jatkossa mahdollista ja mielekästä kohtuullisella työllä.