Keijumaailman tytöt : sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen ryhmä Icehearts-tyttöjoukkueelle
Jaakola, Jonna; Majanmaa, Hanna (2015)
Jaakola, Jonna
Majanmaa, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503233443
Tiivistelmä
Tunteiden tunnistaminen ja niiden näyttäminen on iso osa elämää koko elämänkaaren ajan. Sen lisäksi, että osaa tunnistaa tunteita itsessä ja näyttää niitä muille, on tärkeää, että osaa tunnistaa tunteita myös muissa ihmisissä. Tunnetaidoilla sekä sosiaalisilla taidoilla on suuri vaikutus koko elämänkulkuun; ihmissuhteisiin, opiskeluun ja työelämään sekä taitoon käsitellä erilaisia tilanteita. Sosiaaliset taidot ovat opittuja ja näitä taitoja voi kehittää koko elämän ajan.
Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä Icehearts-tyttöjoukkueen kanssa. Icehearts on lastensuojelun varhaisen puuttumisen toimintamalli, joka antaa pitkäkestoista ammatillista kasvun tukea lapsille, joista on noussut erityinen huoli. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa sosiaalisten taitojen ryhmä, joka antaa tytöille mahdollisuuden harjoitella sosiaalisia taitoja turvallisessa ympäristössä sekä antaa tytöille kokemuksia, jotka vaikuttavat myönteisesti sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Tavoitteena oli kehittää työskentelymenetelmiä, joita voidaan käyttää jatkossa hyödyksi Icehearts-toiminnassa. Teoriapohjana käytämme sosi-aalisen kompetenssin teoriaa sekä tunteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä teorioita.
Ryhmään osallistui yhteensä 14 iältään 7–9 -vuotiasta tyttöä. Toimintamme koostui neljästä ryhmäkerrasta, joissa käsiteltiin tunteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä teemoja. Teemat eri kerroilla olivat erilaiset tunteet, tunteiden näyttäminen ja sanoittaminen sekä toisen asemaan asettuminen. Suunnittelimme toimintamme pohjaksi Keijumaailman ympäristön. Kirjoitimme satuja Keijumaailman tytöistä, koska lasten on helpompi eläytyä satumaailman tilanteisiin ja peilata niitä omaan elämään. Lisäksi loimme Keiju-kansion tyttöjen arjessa käytettäväksi. Keiju-satujen ja kansion ohella käytimme toiminnassa työvälineinä keskustelua sekä erilaisia toiminnallisia menetelmiä.
Ryhmän aikana huomasimme tytöillä olevan selkeitä puutteita sosiaalisissa taidoissa. Tytöt olivat kuitenkin aidosti kiinnostuneita ryhmässä käsitellyistä aiheista, pohtivat syvällisesti Keiju-satujen tapahtumia sekä peilasivat niitä omiin kokemuksiinsa. Keijumaailman sadut ja Keiju-kansio osoittautuivat hyviksi menetelmiksi Icehearts-tyttöjen kanssa työskennellessä. Keräsimme toimintamme lopuksi palautteen ryhmään osallistuneilta tytöiltä ja ryhmän kasvattajalta. Tytön kokivat toiminnan heille mielekkääksi ja opettavaiseksi. Kasvattaja koki toimintamme tytöille hyödyllisenä ja merkityksellisenä. Kasvattaja kertoi, että Keiju-kansiosta oli puhuttu paljon työskentelyn jälkeenkin ja se oli tärkeä tytöille.
Toteutimme opinnäytetyömme yhteistyössä Icehearts-tyttöjoukkueen kanssa. Icehearts on lastensuojelun varhaisen puuttumisen toimintamalli, joka antaa pitkäkestoista ammatillista kasvun tukea lapsille, joista on noussut erityinen huoli. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa sosiaalisten taitojen ryhmä, joka antaa tytöille mahdollisuuden harjoitella sosiaalisia taitoja turvallisessa ympäristössä sekä antaa tytöille kokemuksia, jotka vaikuttavat myönteisesti sosiaalisten taitojen kehittymiseen. Tavoitteena oli kehittää työskentelymenetelmiä, joita voidaan käyttää jatkossa hyödyksi Icehearts-toiminnassa. Teoriapohjana käytämme sosi-aalisen kompetenssin teoriaa sekä tunteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä teorioita.
Ryhmään osallistui yhteensä 14 iältään 7–9 -vuotiasta tyttöä. Toimintamme koostui neljästä ryhmäkerrasta, joissa käsiteltiin tunteisiin ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä teemoja. Teemat eri kerroilla olivat erilaiset tunteet, tunteiden näyttäminen ja sanoittaminen sekä toisen asemaan asettuminen. Suunnittelimme toimintamme pohjaksi Keijumaailman ympäristön. Kirjoitimme satuja Keijumaailman tytöistä, koska lasten on helpompi eläytyä satumaailman tilanteisiin ja peilata niitä omaan elämään. Lisäksi loimme Keiju-kansion tyttöjen arjessa käytettäväksi. Keiju-satujen ja kansion ohella käytimme toiminnassa työvälineinä keskustelua sekä erilaisia toiminnallisia menetelmiä.
Ryhmän aikana huomasimme tytöillä olevan selkeitä puutteita sosiaalisissa taidoissa. Tytöt olivat kuitenkin aidosti kiinnostuneita ryhmässä käsitellyistä aiheista, pohtivat syvällisesti Keiju-satujen tapahtumia sekä peilasivat niitä omiin kokemuksiinsa. Keijumaailman sadut ja Keiju-kansio osoittautuivat hyviksi menetelmiksi Icehearts-tyttöjen kanssa työskennellessä. Keräsimme toimintamme lopuksi palautteen ryhmään osallistuneilta tytöiltä ja ryhmän kasvattajalta. Tytön kokivat toiminnan heille mielekkääksi ja opettavaiseksi. Kasvattaja koki toimintamme tytöille hyödyllisenä ja merkityksellisenä. Kasvattaja kertoi, että Keiju-kansiosta oli puhuttu paljon työskentelyn jälkeenkin ja se oli tärkeä tytöille.