Sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello Weecos Oy:lle
Heinämäki, Lotta; Huuskonen, Leena (2015)
Heinämäki, Lotta
Huuskonen, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273658
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli luoda kokonaisvaltainen ja selkeä suunnitelma Weecos Oy:n markkinointitoimenpiteille valituissa sosiaalisen median kanavissa. Weecos on vuonna 2012 perustettu ekologisia yrityksiä yhteen keräävä verkkokauppa-alusta. Pienestä koostaan johtuen se ei ole pystynyt toteuttamaan sosiaalisen median markkinointia toivomallaan tavalla ja markkinoinnin suunnittelu ja toteutus on ollut epäsäännöllistä.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli helpottaa yrityksen markkinointitoimenpiteiden suunnittelua ja antaa yleiskuvaa vuoden aikana toteutettavista toimenpiteistä. Työssä pyrittiin luomaan kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä, jonka kautta sosiaalisen median kanavien seuraaja- ja tykkääjämäärät kasvaisivat.
Markkinoinnin näkökulmaksi valittiin vastuullinen ja ympäristömarkkinointi, joiden avulla vuosikellon toimenpiteet suunniteltiin. Ympäristömarkkinoinnin avulla myös Weecosilla on mahdollisuus arvioida ja kehittää omaa markkinointiaan. Lisäksi toimenpiteiden sisältöä mietittiin käyttämällä apuna sosiaalisen median järkevän läsnäolon keinoja. Markkinointisuunnitelma toteutettiin vuosikellon muodossa sekä yleiskuvaa antavana ympyränä että tarkempaa tietoa antavana taulukkona. Lisäksi opinnäytetyössä avattiin vuosikellon toimenpiteet yksityiskohtaisesti.
Työ toteutettiin teoriakirjallisuuteen tutustumalla sekä keskustelemalla toimeksiantajan ja Weecosin myyjäyritysten edustajien kanssa. Lisäksi työtä varten tehtiin Weecosin Facebook- ja Instagram-tilien tilannekartoitukset. Työssä tehtiin myös vertailuanalyysi neljän valitun yrityksen Facebook- ja Instagram-tileistä.
Vuosikellon toimenpiteistä saatiin monipuolisia ja kohderyhmää osallistavia. Haasteelliseksi koettiin ympäristömarkkinoinnin yhdistäminen Weecosin markkinointiin. Yritys ei halua toimintansa lähtökohdista huolimatta korostaa ekologisia teemoja kovin voimakkaasti, sillä se ei halua viestintänsä kuulostavan liian paasaavalta. Ympäristömarkkinoinnin periaatteet huomioon ottaen Weecos kuitenkin voisi ottaa rohkeammin kantaa ympäristöön liittyviin aiheisiin, koska sen avulla voidaan tuoda esille yrityksen ydinarvot ja tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä.
Opinnäytetyön luvut 7.3.2–7.4.8, luku 8 ja liite 3 eivät ole julkisia.
Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli helpottaa yrityksen markkinointitoimenpiteiden suunnittelua ja antaa yleiskuvaa vuoden aikana toteutettavista toimenpiteistä. Työssä pyrittiin luomaan kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä, jonka kautta sosiaalisen median kanavien seuraaja- ja tykkääjämäärät kasvaisivat.
Markkinoinnin näkökulmaksi valittiin vastuullinen ja ympäristömarkkinointi, joiden avulla vuosikellon toimenpiteet suunniteltiin. Ympäristömarkkinoinnin avulla myös Weecosilla on mahdollisuus arvioida ja kehittää omaa markkinointiaan. Lisäksi toimenpiteiden sisältöä mietittiin käyttämällä apuna sosiaalisen median järkevän läsnäolon keinoja. Markkinointisuunnitelma toteutettiin vuosikellon muodossa sekä yleiskuvaa antavana ympyränä että tarkempaa tietoa antavana taulukkona. Lisäksi opinnäytetyössä avattiin vuosikellon toimenpiteet yksityiskohtaisesti.
Työ toteutettiin teoriakirjallisuuteen tutustumalla sekä keskustelemalla toimeksiantajan ja Weecosin myyjäyritysten edustajien kanssa. Lisäksi työtä varten tehtiin Weecosin Facebook- ja Instagram-tilien tilannekartoitukset. Työssä tehtiin myös vertailuanalyysi neljän valitun yrityksen Facebook- ja Instagram-tileistä.
Vuosikellon toimenpiteistä saatiin monipuolisia ja kohderyhmää osallistavia. Haasteelliseksi koettiin ympäristömarkkinoinnin yhdistäminen Weecosin markkinointiin. Yritys ei halua toimintansa lähtökohdista huolimatta korostaa ekologisia teemoja kovin voimakkaasti, sillä se ei halua viestintänsä kuulostavan liian paasaavalta. Ympäristömarkkinoinnin periaatteet huomioon ottaen Weecos kuitenkin voisi ottaa rohkeammin kantaa ympäristöön liittyviin aiheisiin, koska sen avulla voidaan tuoda esille yrityksen ydinarvot ja tuottaa kohderyhmää kiinnostavaa sisältöä.
Opinnäytetyön luvut 7.3.2–7.4.8, luku 8 ja liite 3 eivät ole julkisia.