Android-sovelluksena toteutettu Anatomian tietopeli
Riihimäki, Titta (2015)
Riihimäki, Titta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273646
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli laatia opetusmateriaaliksi soveltuva Android-tietopelisovellus, joka pohjautuu ihmisanatomian sanastolle. Sovelluksen toteuttamisessa pyrittiin huomioimaan terveydenhoitoalan opiskelijoiden ja oppilaitosympäristön vaatimukset sekä maksimoimaan sovelluksen oppimista tukevat ominaisuudet, kuten toisto ja motivointi. Sovelluksen laadinta perustui käytännössä havaittuun uusien opetusmenetelmien monipuolistamistarpeeseen.
Sovellus, nimeltään Anatomian tietopeli, esittää käyttäjälleen ihmisanatomian käsitteitä yksi kerrallaan. Käyttäjän on löydettävä käsitteelle oikea latinankielinen käännös. Käyttäjälle tarjotaan hänen valintansa mukaan joko kolme tai kuusi latinankielistä käännösvaihtoehtoa. Käyttäjän on myös mahdollista valita, mitä kehonosia koskevalle käsitteistölle tietopelin kysymykset perustuvat. Peli päättyy kannustavaan tulosyhteenvetoon. Tietopelisovellus saatiin toteutettua suunnitellussa muodossa. Sen todettiin soveltuvan sekä hyöty- että viihdekäyttöön. Laaditun sovelluksen pohjalta on mahdollista kehittää uudenlaisia Android-tietopelejä opiskelukäyttöön.
Sovellus, nimeltään Anatomian tietopeli, esittää käyttäjälleen ihmisanatomian käsitteitä yksi kerrallaan. Käyttäjän on löydettävä käsitteelle oikea latinankielinen käännös. Käyttäjälle tarjotaan hänen valintansa mukaan joko kolme tai kuusi latinankielistä käännösvaihtoehtoa. Käyttäjän on myös mahdollista valita, mitä kehonosia koskevalle käsitteistölle tietopelin kysymykset perustuvat. Peli päättyy kannustavaan tulosyhteenvetoon. Tietopelisovellus saatiin toteutettua suunnitellussa muodossa. Sen todettiin soveltuvan sekä hyöty- että viihdekäyttöön. Laaditun sovelluksen pohjalta on mahdollista kehittää uudenlaisia Android-tietopelejä opiskelukäyttöön.